طالبان مانع تطبیق برنامه‌ی واکسین فلج اطفال در هلمند شدند

اطلاعات روز: طالبان در شماری از مناطق ولایت هلمند در جنوب کشور مانع عملی شدن برنامه‌ی واکسین پولیو شده‌اند. عنایت‌الله غفاری، رییس صحت عامه‌ی ولایت هلمند دیروز گفت که طالبان تروریست از یک برنامه‌ی وسیع واکسین برای جلوگیری از فلج اطفال در این ولایت جلوگیری کرده‌اند.

او افزود که تاکنون ۳۵۰ هزار طفل در این ولایت به دلیل ممانعت گروه طالبان واکسین نشده‌اند. طالبان در جریان سال‌های گذشته در شماری از ولایت‌های کشور، به‌ویژه ولایت هلمند، همواره مانع عملی شدن برنامه‌ی واکسین پولیو در مناطق تحت نفوذ خود شده‌اند.

مسئولان وزارت صحت عامه‌ی کشور‌ نیز اعلام کرده‌اند که ۱۵ کودک در ولایت‌های هلمند، قندهار، ‌ارزگان و زابل به دلیل عدم تطبیق واکسیناسیون پولیو، به این بیماری مبتلا شده‌اند. فلج اطفال نوعی بیماری ویروسی است که از انسان به انسان منتقل می‌شود و راه انتقال این ویروس دهانی-دهانی عنوان می‌شود.

این بیماری کودکان را از ناحیه‌ی پا فلج می‌کند. این بیماری در افغانستان، پاکستان و نایجریا تاکنون به‌طور کامل ریشه‌کن نشده است. در همین حال، شماری از ‌آگاهان امور صحی تأکید دارند که اگر برنامه‌ی واکسین پولیو در مناطق زیر کنترول طالبان عملی نشود، شمار مبتلایان به این بیماری در کشور افزایش می‌یابد.