اوباما: افغانستان برای بازسازی فرصت خوبی در پیش دارد

اطلاعات روز: باراک اوباما، رییس جمهور امریکا دیروز از کمک‌های کشورش به افغانستان پس از سال 2014 اطمینان داد‌ و گفت که هم اکنون این کشور برای بازسازی خود فرصت خوبی در پیش دارد. او سال آینده را برای کشور مهم خواند‌ و تأکید کرد که این کشور دیگر به منبع حملات تروریزم تبدیل نمی‌شود.

رییس جمهور امریکا می‌گوید که کشورش در 13 سال گذشته در یک جنگ مداوم در افغانستان قرار داشته و این مأموریت در هفته‌ی روان پایان می‌یابد. او گفته است که خدمات زنان و مردان امریکایی در افغانستان باعث مصئونیت آن‌ها شده است و این کشور دیگر منبع حملات تروریستی نخواهد بود.

قرار است در هفته‌ی روان مأموریت آموزشی و مشوره‌دهی نیروهای خارجی در کشور آغاز شود. در این مأموریت حدود 12 هزار نیروهای خارجی در کشور باقی خواهند ماند. این در حالی است که نا‌امنی در کشور هنوز افزایش یافته و در دو ماه گذشته کابل و شماری از ولایت‌ها شاهد حملات شدید طالبان بوده‌اند.

پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، طالبان بیش از 16 حمله‌ی انتحاری و انفجاری را در کابل انجام داده که بر اثر آن ده‌ها فرد ملکی کشته شده‌اند. در دو هفته‌ی گذشته در ولسوالی دانگام ولایت کنر نیز درگیری شدیدی بین نیروهای امنیتی و طالبان ‌جریان داشت. دیروز مقام‌های امنیتی کنر اعلام کردند که نیروهای امنیتی طالبان را شکست داده‌اند.

در این درگیری هفت سرباز ارتش‌ و بیش از 130 شورشی طالب کشته شده‌اند. در حال حاضر مجموع نیروهای امنیتی به بیش از 352 هزارنفر می‌رسد؛ اما آنان نیازمند نیروی هوایی اند. هم اکنون نیروهای امنیتی هواپیماهای اندکی را در اختیار دارند؛ اما پس از امضای پیمان امنیتی با امریکا، مقام‌های امنیتی گفتند، امریکا ده‌ها چرخ‌بال را در اختیار ما قرار می‌دهد.