نخست‌وزیر مالزیا: انکار حق آموزش زنان و دختران افغانستان نقض آموزه‌های اسلامی است

انور ابراهیم، نخست‌وزیر و وزیر مالیه‌ی مالزیا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته است که انکار حق آموزش دختران در افغانستان، نقض آموزه‌های اسلامی است.

نخست‌وزیر مالزیا که دیروز (جمعه، ۳۱ سنبله) در هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد صحبت کرده، از طالبان خواسته است که سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه زنان و دختران را لغو کنند.

آقای ابراهیم در سخنرانی خود به بحران بشری در افغانستان نیز اشاره کرده و گفته است که مالزیا «عمیقا نگران وخامت وضعیت بشری در افغانستان است».

او افزوده است که بحران بشری در افغانستان، به‌ویژه با سه سال خشک‌سالی متوالی و هجوم ملخ‌ها که توانایی کشاورزان در برداشت گندم را تضعیف کرده، شدت یافته است.

نخست‌وزیر مالزیا گفته است که کشورش به روابط مردم با مردم با افغانستان متعهد است و این روابط را از طریق کمک‌های بشردوستانه ادامه خواهد داد.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع و دروازه‌های دانشگاه‌ها را نیز به‌روی دختران مسدود کرده‌اند.

پیش از این هیأتی از سازمان همکاری‌های اسلامی در سفر به کابل، به طالبان گفته بود که بر اساس اجماع علمای اسلامی، تحصیل و آموزش بر زن و مرد فرض است.

رهبران طالبان اما با وجود وعده‌های مکرر، بیش از دو سال است که نه تنها مکاتب دخترانه را بازگشایی نکرده‌اند، بلکه محدودیت‌های بیشتری بر دسترسی زنان به آموزش، کار و مشارکت آنان در اجتماع وضع کرده‌اند.