اشرف غنی بیش از سی مقام محلی هرات را برکنار کرد

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور‌ با سفر به ولایت هرات، رییس دادستانی، فرماندهان ولسوالی‌ها، شماری از کارمندان گمرک و شمار دیگری از کارمندان اداره‌های محلی هرات را برکنار کرد. بر اساس دستور اشرف غنی، ولسوال‌هایی که بدون شرکت در روند رقابتی، به این پست‌ها گماشته شده‌اند نیز‌ برکنار شده‌اند. ولایت هرات ۱۵ ولسوالی دارد و هر ولسوالی یک فرماندهی پولیس دارد.

او در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که به تمامی‌ مسئولان امنیتی در هرات دستور داده است تا مشکلات امنیتی در این شهر را پایان دهند و هر سه ماه به نمایندگان نهادهای مردمی در هرات‌ گزارش بدهند. آقای اشرف غنی‌ به‌دنبال افزایش نا‌امنی‌ها و اعتراض‌ها و شکایت‌های مردم به این ولایت سفر کرد. او قبلا هیأتی را به هرات فرستاده بود تا مشکلات را بررسی کند.

آقای غنی گفت، بررسی این هیأت نشان داد که نبود امنیت و حکومت‌داری خوب، از مشکلات اصلی در هرات است و او فورا وارد اقدام شده است. رییس جمهوری افغانستان هم‌چنین در صحبتی که با شماری از اهالی هرات داشت، از آن‌ها خواست پنج نفر را برای تصدی شهرداری هرات به او معرفی کنند تا او یکی از آن‌ها را به عنوان شهردار هرات انتخاب کند.

محمد اشرف غنی هم‌چنین به مردم هرات گفت که او برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت اقتصادی و رونق کسب و کار در هرات دارد که بعدا اعلام و عملی خواهد کرد.

رییس جمهور غنی دو روز پیش فضل‎الله وحیدی سرپرست این ولایت را برکنار کرده بود. پیش از آن از چندین مورد قتل، آدم‎ربایی و حملات خشونت‎آمیز در این ولایت گزارش شده بودند. در آخرین مورد مدیر آموزش و پرورش ولسوالی شیندند در ۱۷ قوس‌ به همراه پسر و یکی از همکارانش در اثر شلیک افراد مسلح کشته شدند و ضاربان سیزده میلیون افغانی حقوق معلمان ولسوالی شیندند را از نزد این مدیر به سرقت بردند.

به‌دنبال این رویداد، رادیو تلویزیون ملی ‌گزارش داد که اعضای یک گروه چهارنفری‌ که به سرکردگی فردی به‌نام ملا اسماعیل در شیندند «سرگرم فعالیت های تروریستی» بودند، به دلیل قتل مدیر معارف شیندند و همراهانش در عملیات نیروهای ارتش و پولیس کشته شدند.

پیش‌تر از آن عزیزالله نجفی، عضو پیشین شورایت ولایتی و روحانی بانفوذ شیعه در هرات در ۲۲ عقرب‌ در اثر تیراندازی فرد مسلح موتورسیکلت سوار کشته شد و هزاران نفر در مراسم تشییع جنازه‌ی او خواستار مجازات عامل یا عاملان قتل این روحانی شدند.

در سال‌های اخیر بازرگانان و کسبه‌کاران هرات همواره نسبت به ناامنی، آدم‌ربایی و قتل تاجران معترض بوده‌اند و در مواردی هم دست به اعتصاب زده‌اند. ولی محمد حدید، گزارشگر بی‌بی‌سی در هرات می‌گوید، وضعیت امنیتی هرات نگران‌کننده است و رییس اتاق‌های تجارت هرات چند روز پیش به او گفته است که ۱۵۰ کارخانه‌دار و سرمایه‌گذار در دو ماه گذشته‌ سرمایه‌های خود را از هرات بیرون کشیده و کار خود در شهرک صنعتی هرات را تعطیل کرده‌اند.

این نخستین اقدامی است که رییس جمهور غنی برای انجام اصلاحات در هرات‌ روی دست گرفته است. اما هنوز مشخص نیست این اقدام آقای غنی تا چه حدی می‌تواند امنیت را به هرات بازگرداند‌ و آقای غنی تا چه زمانی می‌تواند جای کسانی را که در یک روز برکنار کرده، پر کند.