والی قندوز: شش کودک از چنگ طالبان نجات یافتند

اطلاعات روز: محمد عمر صافی، والی جدید قندوز از آغاز عملیات تازه‌ی نیروهای امنیتی علیه طالبان در این ولایت خبر داد‌ و گفت که در جریان این عملیات شش کودک از چنگ طالبان نجات داده شده‌اند. به گفته‌ی او، طالبان این کودکان را از چندی بدین‌سو گروگان گرفته بودند و در بدل رهایی آنان خواستار رهایی یک فرمانده‌شان شده بودند.

والی قندوز دیروز در یک نشست خبری در این ولایت تأکید کرد که طالبان با استفاده از کودکان در تلاش راه‌اندای حملات انتحاری و انفجاری در این ولایت هستند. او افزود که طالبان دو روز قبل یک کودک را امتحانی به فرماندهی پولیس این ولایت فرستاده و برایش گفته بودند که در دور بعدی برای انجام حملات انتحاری در داخل فرماندهی آماده شود.

به گفته‌ی او، نیروهای امنیتی این کودک را بازداشت کرده‌اند. والی قندوز در ادامه تأکید کرد که در جریان عملیات نیروهای امنیتی در این ولایت دو مخالف مسلح کشته، يک فرمانده طالب بازداشت و هم‌چنان دو کارمند تصدى شيرخان بندر‌ بعد از يک‌ماه از قيد طالبان رها شده‌اند.

عملیات نیروهای امنیتی از سه روز به این طرف علیه شورشیان طالب در ولسوالی خان‌آباد ولایت قندوز جریان دارد و تا‌کنون بر طالبان تلفاتی وارد شده است. در این عملیات مقداری مهمات جنگی نیز به‌دست نیروهای امنیتی آمده است. والی قندوز گفت که در این عملیات ملا مجاهد، فرمانده نام‌‌نهاد طالبان برای ولسوالی امام صاحب نيز بازداشت شده است.

به گفته‌ی او، این فرمانده طالبان با اعضای خانواده‌اش قصد فرار به پاکستان را داشت؛ اما موفق نشد. قندوز در شمال ‌کشور از ولایت‌های ناامن است که طالبان در برخی از ولسوالی‌های این ولایت، از جمله خان‌آباد فعالیت دارند. چندی پیش درگیری شدیدی بین نیروهای امنیتی و طالبان در این ولسوالی رخ داد.

بر اساس گزارش‌ها، بر اثر نا‌امنی حدود۶۰۰ خانواده از قریه‌هاى مختلف خان‌آباد به مرکز ولسوالى و شهر قندوز آواره شده‌اند. در همین حال، سيد جهانگير کرامت، آمر امنيت فرماندهی پولیس قندوز وعده داده که براى رفع این مشکلات برنامه‌های مشخصی روی دست اند و با آمدن تشکيل پوليس محلى از سوى وزارت داخله، عملى می‌شود.