Photo: Captured from a video which sent to Etilaatroz

کوچی‌های مسلح با «حمایت طالبان» درختان ساحه‌ی سبز یک مکتب را در بامیان قطع کرده‌اند

منابع محلی در بامیان می‌گویند که کوچی‌های مسلح با «حمایت ولسوال طالبان» برای ولسوالی ورس این ولایت، درختان ساحه‌ی سبز مکتب «پیتاب سراب» این ولسوالی را قطع و ساکنان محل را «تهدید به قتل» کرده‌اند.

این منابع به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که درختان ساحه‌ی سبز این مکتب عصر و شب گذشته (یک‌شنبه، ۹ میزان) از سوی کوچی‌های مسلح و با «همکاری و همدستی» ولسوال طالبان برای ولسوالی ورس بامیان، قطع شده است.

به‌گفته‌ی منابع، ساکنان محلی تلاش کرده‌اند که مانع قطع این درختان شوند، اما کوچی‌های مسلح آنان را تهدید کرده‌اند و هشدار داده‌اند که «تاریخ مردم هزاره تمام شده است».

منابع محلی می‌گویند که این مکتب همراه با یک لیسه‌ دخترانه، لیسه زراعت، ۱۰۹ باب دکان و ۳۰ غرفه در بازار «بند کوسه» ولسوالی ورس ولایت بامیان قرار دارد.

در ویدیوهای که به روزنامه اطلاعات روز فرستاده شده، دیده می‌شود که شمار زیادی درختان تنومند سپیدار در این ساحه قطع شده و بر زمین افتاده است.

این منابع می‌گویند که بازار این منطقه، حدود ۵۰ سال قدامت دارد و در این اواخر به‌عنوان یک نقطه‌ی شهری منظور شده است.

بر اساس اطلاعات این منابع، کوچی‌ها ادعا می‌کنند که بخشی از ساحات این بازار و حومه‌های آن که مربوط قریه‌های «سفید نهور» و «سراب» می‌شود، ملکیت آن‌ها است.

به‌گفته‌ی این منابع، «کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین» طالبان، در غیاب ساکنان محلی، فیصله کرده است که زمین‌های این ساحه ملکیت کوچی‌ها است.

منابع محلی می‌گویند که کوچی‌های مسلح، اکنون بر اساس فیصله‌ی این کمیسیون، اقدام به قطع درختان ساحه‌ی سبز مکتب این منطقه کرده‌اند و مردم را هشدار داده‌اند که دکان‌های خود را جمع کنند.

ساکنان محلی پس از قطع درختان و تهدید کوچی‌های مسلح، امروز (دوشنبه، ۱۰ میزان) در مسجد بازار «بند کوسه» تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.

بازار بند کوسه، ولسوالی ورس، ولایت بامیان. عکس: ارسالی به اطلاعات روز

در ویدیویی که از این تجمع به روزنامه اطلاعات روز فرستاده شده، یکی از ساکنان محل که به نظر می‌رسد به نمایندگی از معترضان صحبت می‌کند، می‌گوید که آن‌ها در اعتراض به فیصله‌ی «کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین» طالبان به نفع کوچی‌هایی که از ولایت لوگر هستند، در این مسجد تجمع کرده‌اند.

او می‌گوید که از نظر ساکنان منطقه‌ی «بند کوسه»، این فیصله «بی‌اعتبار» است و دلیل آن این است که به‌صورت «یک‌جانبه» و «در غیاب» ساکنان روستاهای «میان ده‌یک» و «سفید نهور» که طرف دیگر این دعوای حقوقی هستند، صادر شده است.

فردی که در این ویدیو صحبت می‌کند، می‌گوید سندی که کوچی‌ها ادعا می‌کنند سند ملکیت زمین‌های بازار «بند کوسه» و حومه‌های آن است، مشکلات اساسی دارد، از جمله این‌که هیچ امضایی ندارد، گیرو خط و بیع شرطی بوده و دارای چندین قلم‌خوردگی است.

او همچنین می‌گوید که در مقابل این سند، اسناد اهالی «سفید نهور» و «میان ده‌یک» است که داری چندین مهر معتبر و شماره ثبت است، اما این اسناد در کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین طالبان اصلا خوانده نشده است.

فردی که در این ویدیو صحبت می‌کند می‌گوید شاهدانی که به نفع کوچی‌ها در «کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین» طالبان شهادت داده‌اند، «تطمیع» شده‌اند و آنان شهادت آن‌ها را نمی‌پذیرند.

منابع محلی می‌گویند که پس از قطع درختان ساحه‌ی سبز مکتب «پیتاب سراب»، ساکنان محل این موضوع را با مسئولان محلی طالبان در مرکز بامیان درمیان گذاشته‌اند، اما آنان تأکید کرده‌اند که باید زمین‌های بازار «بند کوسه» و حومه‌های آن را به کوچی‎ها واگذار کنید.

در ویدیوهایی که به روزنامه اطلاعات روز فرستاده شده، فردی که به نمایندگی از ساکنان محل صحبت می‌کند، می‌گوید که اعضای هزاره‌تبار «کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین» طالبان در اعتراض به این فیصله‌ی یک‌جانبه، این کمیسیون را ترک کرده‌اند.

پیش از این منابع معتبر به روزنامه اطلاعات گفته بودند که شش عضو هزاره‌تبار «کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین» طالبان، در اعتراض به چندین فیصله‌ی این کمیسیون در مورد واگذاری زمین‌های هزاره‌ها به کوچی‌ها و پس از تهدید شدن به مرگ، این کمیسیون را ترک کرده‌اند.

منابع به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که فیصله‌ی یک‌جانبه این کمیسیون برای مصادره‌ی زمین‌های «تربلاق زردبروت» ولسوالی پنجاب، «ادعای بدون سند» کوچی‌ها در مورد زمین‌های منطقه‌ی «درازقل» ولسوالی پنجاب، فیصله‌ی یک‌جانبه و مصادره‌ی زمین‌های روستای «آب توگک» یکه‌ولنگ به نفع کوچی‌ها، مصادره‌ی دو قلبه زمین «دهن مندی مورو طرپس» ولسوالی پنجاب، فیصله‌ی یک‌جانبه در مورد مصادره‌ی زمین‌ها و بازار «بند کوسه‌» ولسوالی ورس به نفع کوچی‌ها، مصادره‌ی زمین‌های وسیع در «سرخجوی» ورس، زمین‌های «نانوایی» مرکز پنجاب، زمین «سرمور» و زمین‌های مناطق «قلعه بدک» و «قلعه صمد» تگاب از جمله فیصله‌هایی است که از سوی ۱۴ عضو کمیسیون تأیید، اما از سوی شش عضو هزاره‌تبار آن رد شده‌ است.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، در موارد مختلف کوچی‌ها ادعای ملکیت زمین‌های هزاره‌ها را در چندین ولایت کشور مطرح کرده‌اند.

این گروه در موارد مختلف، اقدام به بازداشت طرف دعوای کوچی‌ها کرده و «کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین» آن‌ها نیز متهم شده است که بدون بررسی اسناد و شکایات هزاره‌ها و به‌صورت یک‌جانبه و گاهی حتا غیابی، به نفع کوچی‌ها فیصله صادر می‌کند.