سفارت طالبان در اسلام‌آباد از بازداشت هزار شهروند افغانستان و قتل مرموز چهار نفر خبر داد

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد که در اختیار طالبان است، می‌گوید که بر خلاف تعهدات مقام‌های پاکستانی، بازداشت و آزار و اذیت پناه‌جویان اهل افغانستان در پاکستان ادامه دارد. به‌گفته‌ی این سفارت‌خانه، طی دو هفته‌ی گذشته دست‌کم هزار شهروند افغانستان بازداشت شده‌اند.

سفارت طالبان در اسلام‌آباد امروز (سه‌شنبه، ۱۱ میزان) در پیامی در ایکس نوشته است که پولیس پاکستان در اسلام‌آباد و مناطق مختلف این کشور بر اماکن سکونت پناه‌جویان اهل افغانستان شب و روز عملیات راه‌اندازی می‌کند.

در خبرنامه‌ی این سفارت‌خانه آمده است که طی دو هفته‌ی گذشته، هزار نفر از شهروندان افغانستان توسط پولیس «سی‌تی‌دی» بازداشت شده‌اند که نیمی از آنان اسناد مهاجرت یا سفر دارند.

سفارت طالبان در اسلام‌آباد افزوده است که در جریان عملیات پولیس در کنار آزار و اذیت، قتل‌های «نامعلوم» نیز صورت گرفته است.

این سفارت‌خانه از چهار نفر به‌نام‌های فرید‌الله ولد غلام‌جیلانی، امان‌الله ولد تکرخان، ولی ولد شيرمحمد و درویش ولد عتیق‌الله به‌عنوان مقتولان نام برده است.

سفارت طالبان در اسلام‌آباد افزوده است که این افراد در ابتدا از طرف نیروهای امنیتی پاکستان بازداشت شده‌ و پس از چند وقت اجساد شان در شفاخانه‌ها و مکان‌های دیگر پیدا شده‌اند.

این سفارت‌خانه علاوه کرده است که «عملیات ضد پناه‌جویان افغانستان در ایالت سند، به‌ویژه در شهر کراچی تشدید شده است و بسیاری از پناه‌جویان، به‌شمول زنان و کودکان بازداشت و زندانی شده‌اند».

سفارت طالبان در اسلام‌آباد بار دیگر از حکومت پاکستان خواسته است که آزار و اذیت پناه‌جویان افغانستانی را پایان دهد.

موج بازداشت شهروندان افغانستان در پاکستان در حالی آغاز شده که دولت اسلام‌آباد اخیرا اعلام کرده که بیش از یک میلیون پناه‌جوی غیرقانونی افغانستان را از آن کشور به‌صورت تدریجی اخراج می‌کند.

بر اساس آمار کمیساری امور پناهندگان سازمان ملل متحد، بیش از ۳.۷ میلیون پناه‌جوی افغانستانی در پاکستان به‌سر می‌برند که تنها ۱.۳ میلیون نفر آنان اقامت رسمی دارند.