Photo: Social Media

«شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان» خواستار آزادی زنان معترض و سایر فعالان از زندان طالبان شد

«شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان» خواستار آزادی بدون قیدوشرط ژولیا پارسی و ندا پروانی، فعالان حقوق زن و اعضای خانواده‌های شان از سوی طالبان شده‌اند.

اعضای این شبکه امروز (سه‌شنبه، ۱۱ میزان) با برگزاری یک گردهمایی در یک فضای سربسته در کابل، همچنین خواستار آزادی مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی – افغانستانی، مطیع‌الله ویسا، فعال آموزش دختران و رسول پارسی، استاد دانشگاه از زندان طالبان شده‌اند.

آنان با نشر یک قطع‌نامه، خواستار افزایش فشار بین‌المللی برای توقف بازداشت‌های خودسرانه از سوی طالبان و ایجاد یک جنبش قوی برای توجه جهان به مشکلات مردم افغانستان و نقض حقوق بشر در کشور شده‌اند.

اعضای این شبکه همچنین خواستار به رسمیت‌شناسی آپارتایدجنسیتی جنسیتی در افغانستان و اقدامات قاطع و جدی از سوی جامعه‌ی جهانی علیه طالبان شده‌اند.

طالبان ندا پروانی را همراه با همسر و کودک خردسالش به تاریخ ۲۸ سنبله و ژولیا پارسی را همراه با همسر و فرزندش به تاریخ پنجم ماه میزان از کابل بازداشت کردند.

مرتضی بهبودی، مطیع‌الله ویسا و رسول پارسی نیز چندین ماه است که در زندان طالبان بسر می‌برند.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان بارها زنان معترض، فعالان مدنی و خبرنگاران را بازداشت و زندانی کرده‌اند.

نهادهای حقوق بشری بین‌المللی می‌گویند که رفتار این گروه با زنان، ازار و اذیت مبتنی بر جنسیت است و می‌تواند جنایت علیه بشریت به شمار برود.