کمیسیون انتخابات: احتمال دارد انتخابات پارلمانی با تأخیر برگزار شود

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات دیروز اعلام کردند که آنان در تلاش برگزاری انتخابات پارلمانی در وقت معین آن هستند؛ اما به دلیل نبود بودجه و موانع مختلف، احتمال تأخیر در برگزاری این انتخابات وجود دارد. نور محمد نور، سخنگوی این کمیسیون گفت که در این مورد با حکومت و کمک‌کننده‌ها بحث شده است.

قرار است زمان کاری پارلمان کنونی در اول سرطان سال آینده پایان یابد و مطابق قانون اساسی، دو ماه قبل از ختم آن باید انتخابات پارلمانی برگزار شود. در همین حال، لیلا احراری، یکی از کمیشنران کمیسیون انتخابات به رادیو آشنا گفت، این کمیسیون آمادگی‌های تخنیکی ‌برای برگزاری انتخابات را دارد؛ اما باید بودجه‌ی لازم در اختیار ما قرار داده شود.

او افزود که بحث در مورد بودجه‌ی انتخابات پارلمانی با حکومت و کشورهای کمک‌کننده صورت گرفته و اگر بودجه‌ی این انتخابات اکنون در اختیار ما قرار بگیرد، انتخابات پارلمانی در وقت معین آن برگزار می‌شود. بر اساس معلومات کمیسیون انتخابات، این کمیسیون دوهفته بعد تقسیم‌اوقات انتخابات پارلمانی را اعلام می‌کند.

این در حالی است که نهادهای مدنی و مجلس تأکید دارند، بدون اصلاح‌ نظام انتخاباتی، انتخابات پارلمانی مانند انتخابات ریاست جمهوری گذشته با تقلب همراه خواهد بود. انتخابات ریاست جمهوری گذشته با تقلب گسترده برگزار شد و پس از افزایش جنجال‌های آن، اشرف غنی و عبدالله روی تشکیل حکومت وحدت ملی به توافق رسیدند.

آنان پس از تشکیل حکومت وحدت ملی وعده دادند که اصلاحات در نظام انتخاباتی را در اولویت قرار می‌دهند؛ اما هنوز در این زمینه گام عملی برداشته نشده است. با این‌حال، سخنگوی کمیسیون انتخابات گفت که حکومت موقف خود ‌در مورد برگزاری انتخابات پارلمانی را روشن کند؛ زیرا کمک‌کننده‌ها برای تمول این انتخابات در انتظار تعهد حکومت اند.

او افزود، حکومت به‌زودی در مورد برگزاری انتخابات پارلمانی فکر کند و امکانات مورد نیاز این انتخابات را در اختیار کمیسیون انتخابات قرار دهد. نبود امنیت، آمار دقیق و نبود ارقام در مورد افراد واجد شرایط و عدم موجودیت سرحدات میان ولایت‌ها و ولسوالی‌ها و هم‌چنان نبود بودجه، مشکلات عمده‌ی فراراه انتخابات پارلمانی خوانده شده‌اند.