طالبان در بامیان هشت نفر را با «لت‌وکوب» وادار به امضای فیصله‌ی یک‌جانبه به نفع کوچی‌ها کرده‌اند

منابع محلی در بامیان می‌گویند که طالبان هشت نفر از افراد طرف دعوای حقوقی با کوچی‌ها را بازداشت و سپس با «لت‌و‌کوب» وادار به امضای فیصله‌ی یک‌جانبه «کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین» این گروه به نفع کوچی‌ها کرده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع محلی، طالبان این افراد را دیروز (سه‌شنبه، ۱۱ میزان) از منطقه‌ی «پشته‌ غرغری» ولسوالی پنجاب بامیان بازداشت و به فرماندهی امنیه‌ی این ولسوالی منتقل کردند.

این منابع می‌گویند که سه نفر از این افراد به‌دلیل مقاومت برای امضای این فیصله، توسط افراد طالبان «به‌شدت» لت‌وکوب شده‌اند.

منابع می‌گویند که این افراد باشندگان روستاهای «گولی»، «توبگ»، «دم چل» و «رشک» در ولسوالی پنجاب ولایت بامیان هستند.

بر اساس اطلاعات منابع محلی، طالبان پس از این‌که امضای این افراد را به اجبار پای فیصله‌ی کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین گرفتند، عصر دیروز آنان را آزاد کردند.

به‌گفته‌ی این منابع، ده‌ها نیروی طالبان از صبح امروز در منطقه‌ی «پشته‌ غرغری» مستقر شده‌اند و در پی بازداشت بزرگان این منطقه هستند تا امضای آنان را پای فیصله‌ی کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین که به‌باور باشندگان این منطقه به نفع کوچی‌ها صادر شده، بگیرند.

این منابع می‌گویند که بزرگان این منطقه از چندی به این‌سو، این منطقه را ترک کرده‌اند تا کوچی‌ها «با همکاری طالبان» نتوانند از آنان امضا بگیرند.

بر اساس اطلاعات منابع، کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین طالبان فیصله کرده است که بخشی از زمین‌های هزاره‌ها در منطقه‌ی «پشته‌ غرغری» ولسوالی پنجاب بامیان به کوچی‌ها واگذار شود.

منابع می‌گویند که باشندگان این منطقه این فیصله را «یک‌جانبه» و «ناعادلانه» می‌خوانند و می‌گویند این فیصله در غیاب آنان صادر شده است.

به‌گفته‌ی منابع محلی، باشندگان این منطقه همچنین می‌گویند که کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین طالبان، به اسناد عرفی و قانونی آنان‌ توجهی نکرده است و این اسناد از سوی این کمیسیون بررسی نشده است.

منابع محلی به روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که باشندگان این منطقه خواستار انتقال این دعوای حقوقی به محکمه هستند، اما طالبان تأکید می‌کنند که باید فیصله‌ی کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین تطبیق شود.

طالبان در پنجم ماه میزان نیز دو نفر از اهالی ولسوالی پنجاب بامیان را پس از «شکنجه» وادار به امضای فیصله‌ی صادرشده به نفع کوچی‌ها کرده بودند.

طالبان این دو نفر را از منطقه‌ی «درازقول» ولسوالی پنجاب ولایت بامیان بازداشت کرده بودند و بر اساس اطلاعات منابعی که با روزنامه اطلاعات صحبت کردند، تا «سرحد کما» شکنجه کردند.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، کوچی‌ها در ولایت‌های مختلف، از جمله بامیان، ادعای مالکیت بر زمین‌های هزاره‌ها را مطرح کرده‌اند.

منابع محلی می‌گویند که طالبان در این دعواهای حقوقی از کوچی‌ها حمایت می‌کنند و کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین این گروه نیز به‌صورت «یک‌جانبه» به نفع کوچی‌ها فیصله صادر می‌کند و به اسناد و مدارک هزاره‌ها توجهی نمی‌کند.

پیش از این منابع معتبر به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که شش عضو هزاره‌تبار این کمیسیون در اعتراض به چندین «فیصله‌ی یک‌جانبه» برای واگذاری زمین‌های هزاره‌ها به کوچی‌ها، این کمیسیون را ترک کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که طالبان به اعتراض اعضای هزاره‌تبار این کمیسیون توجهی ندارد و در صدد تطبیق فیصله‌های این کمیسیون هستند.

در تازه‌ترین مورد، این گروه بازار «بندکوسه» در ولسوالی ورس ولایت بامیان و ساختمان سه مکتب را در حوالی این بازار، بر اساس فیصله‌ی این کمیسیون به کوچی‌ها واگذار کرده است.