معترضان و فعالان مدنی: حقوق مهاجران افغان در ایران رعایت شود

اطلاعات روز: ده‌ها شهروند کابل و فعالان مدنی دیروز با راه‌اندازی تظاهراتی در کابل خواستار جلوگیری از بد‌رفتاری با مهاجران افغان در ایران شدند. معترضان از دولت ایران خواستند که جلو بد‌رفتاری با مهاجران افغان در کشورش را بگیرد و هم‌چنان عاملان خشونت علیه مهاجران افغان در این کشور را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

آنان گفتند که آزار و تحقیر مهاجران افغان در ایران از سال‌ها به اين طرف ادامه دارد؛ اما در این اواخر افزایش یافته است. عباس فراسو، یکی از اشتراک کنندگان تظاهرات گفت که حقوق مهاجران افغان در ايران همواره نقض می‌شود. او از دولت خواست تا در قبال بد‌رفتاری مهاجران افغان در ایران سکوت نکند و برای حل آن اقدام کند.

تظاهرات با حمل شعارهای «عدالت و برابری، کرامت انسان را گرامی بداریم، تفرقه را بس کنید، تبعیض جرم است» از چهار‌راهی صدارت آغاز و با خوانش قطع‌نامه‌‌ی چهار ماده‌‌ای در پیش سفارت ایران در کابل پایان یافت. در قطع‌نامه‌ی آنان آمده است که دولت ایران هرچه عاجل جلو بد‌رفتاری‌های مقام‌ها و سربازانش با مهاجران افغانی را بگیرد.

هم‌چنان در این قطع‌نامه از دولت ایران خواسته شده است که عاملان خشونت علیه مهاجران افغان را مورد تعقیب عدلی و قضایی قرار دهد. در این قطع‌نامه آمده است که این موضوع را کنوانسیون سازمان ملل متحد در امور پناهندگی نیز بررسی کند. این تظاهرات پس از نشر تصاویر‌ در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شد.

چند روز پیش تصاویری از طریق فیس‌بوک نشر شدند که در آن افراد دولتی ایران، مهاجران افغان را توهين و مجبور به تعظيم در مقابل‌شان می‌کنند. از سوی دیگر، چند روز پیش سه تن از مهاجران افغان در شهر اصفهان ایران به قتل رسیدند و اجساد آنان به ولایت هرات انتقال داده شدند.‌ وزارت امور خارجه‌ی کشور پس از قتل این افراد اعلام کرد که این موضوع را بررسی می‌کند. بر اساس آمارهای ارائه شده، در حال حاضر حدود دو میلیون مهاجر‌ افغان در ایران به‌سر می‌برند.