روسیه: طرحی را برای تجهیز ارتش افغانستان آماده می‌کنیم

اطلاعات روز: دولت روسیه از کار روی طرح یک توافق‌نامه‌ برای تجهیز نیروهای امنیتی کشور خبر داده و اعلام کرده است که در تقویت ارتش افغانستان سهم می‌گیرد. ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه‌ی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به‌تازگی به خبرگزاری ایترتاس گفته است که طرحی به منظور اکمالات تسلیحاتی نیروهای افغانستان در آینده آماده می‌شود.

به گفته‌ی او، طرح این توافق‌نامه در برگیرنده‌ی کدام قرارداد مشخص نیست؛ اما برای قراردادهای بعدی چهارچوب حقوقی می‌دهد. در حال حاضر نیروهای امنیتی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی و دفاع از سرحدات، نیازمند سلاح‌های سنگین اند و حکومت از امریکا و ناتو می‌خواهد که این نیروها را تجهیز کنند.

چندی پیش عمر داوودزی، وزیر امور داخله‌ی پیشین در یک نشست خبری در کابل گفت که تجهیزات شورشیان طالب در برخی از جبهه‌های جنگ قوی‌تر از تجهیزات پولیس بوده است. بر اساس گزارش‌های ارائه شده، نیروهای اردوی ملی نیز در بخش سلاح‌های سنگین و قوای هوایی با مشکل جدی مواجه اند.

چندی پیش روزنامه‌ی «استارز ایند استراسپس» از یگانه‌ کندک تانک‌ ارتش گزارش تهیه کرد و در آن آمده بود که ارتش افغانستان هنوز در برخی از موارد از تانک‌های کهنه‌ی «تی- 62 و تی- 55» روسی استفاده می‌کند. این تانک‌ها در سه دهه‌‌ جنگ در کشور فعال بوده و در حال حاضر به دلیل کهنگی در میدان جنگ خوب کار نمی‌دهند.

اما پس از امضای پیمان امنیتی با امریکا و ناتو، وزارت دفاع ملی کشور اعلام کرد که امریکا وعده‌ی تجهیز نیروهای امنیتی را داده است. جنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی این وزارت گفته بود که قرار است امریکا بیش از 60 چرخ‌بال و هواپیماهای جنگی را در اخیتار نیروهای اردوی ملی قرار دهد.

با این حال، نماینده‌ی ویژه‌ی رییس جمهور روسیه می‌گوید که در حال حاضر نیروهای امنیتی افغانستان سلاح‌های جنگی در اختیار دارند؛ اما این نیروها هنوز نیازمند اکمالات نظامی اند. او در بخش دیگر سخنانش تأکید کرده است که گروه داعش در تلاش نفوذ‌ در افغانستان است؛ اما این تلاش شاید بیش‌تر روی نفوذ در میان شورشیان محلی باشد.

کابلوف می‌گوید، بر اساس معلومات وی، دولت اسلامی یک گروه صد‌نفری یا بیش‌تر از آن را به افغانستان فرستاده است. به گفته‌ی او، با نفوذ داعش تغییر در تکتیک‌های شورشیان مسلح در افغانستان‌ به‌وضاحت قابل ملاحظه است. اما کابلوف تأکید کرده است که گروه شورشی دولت اسلامی این قدرت را ندارد تا به افغانستان بیاید و کابل را تصرف کند.