نی: خشونت علیه خبرنگاران 64 درصد افزایش یافته است

اطلاعات روز: دیده‌بان رسانه‌های آزاد‌ افغانستان (نی) دیروز با نشر گزارشی سال 2014 را خونین‌ترین سال برای خبرنگاران خواند و اعلام کرد که خوشت علیه خبرنگاران نسبت به سال گذشته 64 درصد افزایش یافته است. در گزارش نی آمده است که در این سال ١٢٥ مورد خشونت در برابر خبرنگاران صورت گرفته است.

این خشونت‌ها شامل ٨ مورد قتل، ٩ مورد جراحت، ٢٠ مورد بازداشت، ٣٨ مورد لت‌و‌کوب و ٥٠ مورد ديگر تهديد و توهين بوده‌اند. صديق‌الله توحيدى، رییس نی دیروز هنگام نشر گزارش یاد‌شده در نشست خبری در کابل گفت که 2014 سال خوبی برای خبرنگاران نبود و این سال خونین‌ترین سال نسبت به 13 سال گشته برای خبرنگاران بوده است.

او افزود که در سال 2014 هشتاد مورد خشونت از سوى افراد دولتى، ١١ مورد از طرف مخالفان مسلح، ٥ مورد توسط نيروهاى خارجى و ٢٩ مورد از سوی افراد ناشناس صورت گرفته است. آقای توحیدی تأکید کرد که از جمله‌ی ١٢٥ مورد خشونت عليه خبرنگاران، نی ١١٧ مورد آن را برای رسیدگی به نهادهای مربوطه راجع کرده است.

توحیدی در ادامه از رییس جمهور و رییس اجرایی خواست که به وعده‌های‌شان در حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران عمل کند. به گفته‌ی او، قبل از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهورى، نهادهاى خبرنگارى دو تعهدنامه‌ی جداگانه را برای حمایت از خبرنگاران و رسانه‌ها از سوى رييس جمهور و رييس اجرایی به‌دست آورده‌اند.

او افزود که برای کاهش خشونت علیه خبرنگاران در سال 2015 نیاز به تطبيق قانون و حمايت دولت از رسانه‌هاست. در همین حال، شماری از خبرنگاران از وضعیت کار رسانه‌‌ای در کشور ابراز نگرانی کردند و گفتند که دولت عاملان خشونت علیه خبرنگاران را باید بازداشت و محاکمه کند. از سوی دیگر، این نهاد اکبر رستمی و طاهر پیمان، دو تن از خبرنگاران را نیز به عنوان خبرنگار سال معرفی کردند.

تهدید به مرگ یک خبرنگار

حسین سیرت، خبرنگار رادیوی دویچه ‌وله، صدای آلمان دیروز در مرکز دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان گفت که پس از سرقت موترش، تهدید به مرگ شده است. او افزود که به روز دوشنبه‌ هفته‌ی روان موترش را از ساحه‌ی کوته‌ی سنگی دزدیدند، وقتی به پولیس حوزه‌ی سوم مراجعه کردم، با من نه به عنوان شاکی، بلکه به عنوان مجرم برخورد کردند.

او افزود که پس از تلاش‌ها و دویدن‌های دو روزه در حوزه‌ی سه، فرماندهی پولیس و اداره‌ی ترافیک، به این نتیجه رسیدم که پولیس حوزه‌ی سوم با دزدان شریک اند. سیرت در ادامه تأکید کرد که به دلیل پی‌گیری قضیه‌ی سرقت موترش، از بالای پل هوایی کوته‌ی سنگی، از طریق تیلفون تهدید به مرگ شده است. او می‌گوید که در حال حاضر مصئونیت جانی ندارد و به‌شدت احساس خطر می‌کند.