فعالان مدنی: اگر کابینه فردا اعلام نشود، تظاهرات می‌کنیم

اطلاعات روز: شماری از اعضای نهادهای جامعه‌ی مدنی در کابل هشدار داده‌اند که اگر سران حکومت وحدت ملی کابینه‌ی جدید را امروز یا فردا به مجلس نمایندگان معرفی نکنند، آن‌ها مردم را به خیابان‌ها خواهند کشاند. به گفته‌ی آنان، تأثیرات تأخیر معرفی کابینه‌ی جدید بیش‌تر دامن‌گیر مردم عام شده است.

شماری از اعضای جامعه‌ی مدنی به‌تازگی در یک نشست خبری در کابل تأکید کرده‌اند، ‌اگر معرفی کابینه بیش از این به تأخیر بیافتد، آنان کابینه‌ی نمادین خود را به مجلس نمایندگان معرفی می‌کند. بیش از سه ماه از تشکیل حکومت وحدت ملی می‌گذرد؛ اما هنوز کابینه‌ی این حکومت به مجلس معرفی نشده است.

در همین حال، زهرا سپهر، یکی از اعضای جامعه‌ی مدنی در کابل تأکید دارد که تأثیرات تأخیر کابینه بیش‌تر از این‌که دامن‌گیر خود این افراد (اشرف غنی و عبدالله) شود، دامن‌گیر جامعه شده است. به گفته‌ی او، اگر در صد روز نتوانستیم حکومت خوب داشته باشیم، در پنج سال آینده هم نخواهیم داشت.

او هم‌چنان تأکید دارد که خاموشی رسانه‌ها و جامعه‌ی مدنی شاید به ناکامی حکومت در معرفی کابینه کمک کرده است. سران حکومت وحدت ملی چند بار موعد معرفی کابینه‌ی جدید را مشخص کردند؛ اما با پایان زمان آن، کابینه معرفی نشد. در روزهای اول کاری حکومت وحدت ملی، قرار بود ‌کابینه تا 45 روز معرفی شود.

با پایان این مهلت، کابنیه معرفی نشد و به‌دنبال افزایش اعتراض‌های فعالان مدنی و اعضای شورای ملی، اشرف غنی پیش از نشست ‌لندن در کابل گفت که بین دو تا 4 هفته‌ کابینه معرفی می‌شود؛ اما با پایان این مهلت کابینه بازهم معرفی نشد. پس از آن هیأت اداری و شماری از اعضای مجلس نمایندگان با رییس اجرایی و اشرف غنی دیدار کردند.

رییس اجرایی در دیدار با هیأت اداری و رییسان کمیسیون‌های مجلس علت تأخیر معرفی کابینه را به رییس جمهور نسبت داد؛ اما اشرف غنی در دیدار با هیأت اداری و شماری از اعضای مجلس به روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته گفت، کابنیه‌ی جدید تا یک هفته‌ی آینده معرفی می‌شود. در اوخر این هفته‌ این مهلت رییس جمهور پایان می‌یابد.