دیدبان حقوق‌بشر: اخراج پناه‌جویان افغانستان از پاکستان آنان را در معرض آزار طالبان قرار می‌دهد

دیدبان حقوق‌بشر می‌گوید که اخراج بیش از میلیون مهاجر و پناه‌جوی اهل افغانستان از پاکستان، آنان را در معرض آزار و اذیت طالبان قرار می‌دهد.

این نهاد امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ میزان) به طرح دولت پاکستان مبنی بر اخراج بیش از یک میلیون پناه‌جو و مهاجر «غیرقانونی» افغانستان واکنش نشان داده است.

پتریشیا گاسمن، مدیر بخش آسیا در سازمان دیدبان حقوق‌بشر گفته است که «افغان‌ها در پاکستان مدت‌ها است که همانند یک توپ سیاسی بین دو کشور پاس داده می‌شوند».

او افزوده است: «در حالی‌که کشورها از اسکان مجدد پناه‌جویان افغانستان پا پس می‌کشند و سازمان ملل از تصمیم دولت پاکستان غافل‌گیر شده است، افغان‌ها با خطر بازگشت به کشورشان برای مواجهه با آزار و اذیت طالبان و یک بحران انسانی روبه‌رو هستند.»

این نهاد گفته است که بسیاری از پناه‌جویان افغانستان در پاکستان درخواست پناهندگی به کشورهای امریکا، آلمان و کانادا داده‌اند و تا اکنون ۲۰۰ هزار نفر آنان منتقل شده‌اند، بقیه در بلاتکلیفی بسر می‌برند.

دیدبان حقوق‌بشر گفته است که زنان و دختران افغانستان با موانع بیشتری برای دریافت پناهندگی مواجه هستند، زیرا کشورها اغلب همکاران اهل افغانستان را می‌پذیرند که اکثر آنان مردان هستند.

این نهاد با اشاره به مهلت تعیین‌شده از سوی پاکستان برای پناه‌جویان و تهدید آن‌ها به اخراج اجباری پس از پایان این مهلت، گفته است که این تهدید «در زمان خطرناکی» صورت می‌گیرد.

به‌گفته‌ی دیدبان حقوق‌‌بشر در حال حاضر وضعیت حقوق بشر در افغانستان زیر کنترل طالبان بدتر شده و این گروه حقوق زنان، از جمله حق کار، تحصیل، دسترسی به مراقبت‌های صحی و آزادی رفت‌و‌آمد آنان را نقض کرده است.

این نهاد گفته است که در میان پناه‌جویان افغانستان در پاکستان فعالان حقوق زن نیز هستند که پس از شکنجه توسط طالبان مجبور به فرار شده‌اند.

دیدبان حقوق‌‌بشر همچنین گفته است که افغانستان در حال حاضر در یک بحران انسانی و اقتصادی قرار دارد که بیش از نیمی از جمعیت آن را به طرز خطرناکی در ناامنی غذایی قرار داده، زنانی را که سرپرست خانواده‌ها هستند متضرر کرده و سطح سوءتغذیه در میان کودکان را افزایش داده است.

دیدبان حقوق‌بشر همچنین گفته است که تهدید پاکستان به اخراج اجباری پناه‌جویان باعث شده که آنان با برخورد غیرقانونی و آزار و اذیت‌ پولیس آن کشور مواجه شوند.

این نهاد از پاکستان خواسته است که به تهدید پناه‌جویان و مهاجران به اخراج اجباری پایان دهد و با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای از سرگیری روند ثبت پناه‌جویان افغانستان همکاری کند.

دیدبان حقوق‌بشر همچنین از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، امریکا، آلمان، بریتانیا و کانادا انتقاد کرده و گفته است که آنان در زمینه‌ی رسیدگی به پناه‌جویانی که قول اسکان مجدد آن‌ها را داده بودند، بسیار کوتاهی کرده‌اند.

این نهاد از این کشورها خواسته است که به وعده‌ی خود برای اسکان پناه‌جویان در معرض خطر عمل کنند.

بر اساس آمار کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، ۳.۷ میلیون مهاجر و پناه‌جوی اهل افغانستان در پاکستان بسر می‌برند که ۷۰۰ هزار نفر آنان پس از تسلط طالبان به آن کشور رفته‌اند.

بسیاری از افرادی که در دو سال اخیر به پاکستان رفته‌‌اند در معرض خطر آزار و اذیت از سوی طالبان قرار داشته‌اند و در تلاش پناهندگی در کشورهای سوم‌ هستند.

پاکستان اخیرا به پناه‌جویان و مهاجرانی که اسناد قانونی ندارند تا اول نوامبر مهلت داده است که آن‌ کشور را ترک کنند، در غیر آن به صورت اجباری اخراج می‌شوند.