پیگرد عاملان حمله بر یک محفل عروسی در هلمند

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت دفاع ملی کشور اعلام کردند که دو تن در پیوند به حمله بر یک محفل عروسی در ولسوالی سنگین ولایت هلنمد بازداشت شده‌اند. جنرال سلطان محمود، فرمانده‌‌ اردوی ملی در هلمند دیروز به رسانه‌ها گفت که در این ارتباط دو تن بازداشت شده‌اند و احتمال بازداشت تعدادی دیگری از سربازان اردوی ملی نیز وجود دارد.

او افزود که دو تن به اتهام فیر ‌هاوان بازداشت شده‌اند. در حال حاضر یک هیأت موظف از سوی رییس جمهور چگونگی وقوع این رویداد را بررسی می‌کند. در همین حال، محمد جان رسول‌یار، معاون سرپرست ولایت هلمند به خبرگزاری فرانسه گفته است که در ارتباط به این قضیه چهار افسر، به‌شمول یک فرمانده‌‌‌ ارتش، بازداشت شده‌اند.

شامگاه روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته حین درگیری بین نیروهای امنیتی و طالبان در نزدیکی محل برگزاری مراسم عروسی در ولسوالی سنگین ولایت هلمند، بر اشراکت کنندگان این محفل حمله‌ی هوایی صورت گرفت که بر اثر آن 28 تن کشته و بیش از 60 تن دیگر زخمی شدند. گفته می‌شود که در این حمله عروس نیز رخمی شده و سپس در شفاخانه جان داده است.

مقام‌های امنیتی در هلمند گفته‌اند که این حمله از یکی از پاسگاه نیروهای امنیتی صورت گرفته است. به‌دنبال این حادثه به روز جمعه هفته‌ی گذشته بستگان قربانیان این واقعه در برابر ساختمان ولایت هلمند گردهم‌آیی اعتراضی کردند و خوا‌ستار پیگیری این واقعه شدند.

سپس یک هیأت از سوی محمد اشرف غنی، شامل اعضای ارتش، پولیس، سنا و مقام‌های محلی، برای بررسی این قضیه توظیف شد. در همین حال، عبدالحی آخوندزاده، عضو هیأت بررسی کننده‌ی رویداد سنگین گفته است که این ساحه در کنترول طالبان است و حکومت به‌سختی در آن‌جا  رفت‌وآمد می‌تواند. اما او می‌گوید که هنوز به‌طور دقیق معلوم نیست که این موشک‌ها در هنگام جنگ قصدی یا به‌صورت اشتباه پرتاب شده‌اند؛ ما در این زمینه تحقیقات را آغاز کردیم.