سفیر اندونیزیا در کابل: روند مهاجرت به اندونیزیا و استرالیا بازنگری می‌شود

  تاج الدین انصاری، سفیر اندونیزیا در کابل اعلام کرده است که روند مهاجرت به کشورهای اندونیزیا و استرالیا مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

آقای انصاری به خبرگزاری بخدی گفت که به سبب افزایش قاچاق انسان و مرگ مهاجران، نمایندگان دولت‌های اندونیزیا، استرالیا و افغانستان، قرار است در جاکارتا پایتخت اندونیزیا باهم مذاکره کنند.

به گفته‌ی انصاری هدف از این مذاکرات، رسیدن به یک راه حل معقول و مناسب برای جلوگیری از قاچاق انسان و کاهش یافتن روند مهاجرت به کشورهای اندونیزیا و استرالیا است.
پیش‌تر، دولت استرالیا اعلام کرد که قرار است پس از این، مهاجرانی که به شکل غیرقانونی وارد این کشور می‌شوند، به کشور گینه نو فرستاده شوند.
این نگرانی هم وجود دارد که در گینه نو با پناهجویان برخورد انسانی صورت نگیرد.
در سال‌های اخیر، روند مهاجرت افغان‌ها به استرالیا شدت یافته است و حتی برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی، کشور استرالیا به تبلیغات فراگیر تلویزیونی برای بازنگهداشتن افغان‌ها از مهاجرت غیرقانونی، روی آورده است.
گفته می‌شود، بیشتر مهاجرانی که به شکل غیرقانونی و از طریق دریا به استرالیا سفر می‌کنند به این کشور نمی‌رسند و در دریا غرق می‌شوند.
اگرچه همواره خبرهایی از غرق شدن قایق‌های حمل مهاجران از طریق رسانه‌ها نشر می‌شود، اما تا کنون رقم دقیق مهاجرانی که در این راه جان خود را از دست داده اند، معلوم نیست.
با این حال، تاج الدین انصاری سفیر اندونیزیا در کابل به خبرگزاری بخدی گفت که تعداد مهاجران افغان در ماه مارچ سال 2013 در اندونیزیا به 9944 تن رسیده است.
او می‌گوید که این مهاجران از راه‌های مختلف خود را به اندونیزیا رسانده و قصد دارند به شکل قاچاق به استرالیا سفر کنند.
انصاری گفت: “برخی از مهاجران توسط قایق‌های کوچک تلاش می‌کنند به استرالیا خود را برسانند که این کار بی‌نهایت خطرناک است من به خانواده‌های افغان‌ها توصیه می‌کنم که نگذارند، جان خود و فرزندان شان در این راه با خطر مرگ مواجه شوند.”
او تاکید کرد که پس از این، مهاجرت به استرالیا سخت‌تر شده و قرار است که مهاجران به کشور گینه نو فرستاده شوند، کشوری‌ که به گفته انصاری چندان امن نیست.

انصاری می‌گوید که کشورش نمی‌تواند جلو کسانی را بگیرد که برای رسیدن به زندگی بهتر تلاش می‌کند اما او تاکید کرد که دولت اندونیزیا در صدد پیدا کردن راه حل معقول برای مهاجرت است.

مهاجرانی که به اندونیزیا می‌رسند، یا در مراکز غیرقانونی نگهداری می‌شوند و یا هم اینکه به دفاتر پناهندگی سازمان ملل سپرده  می‌شوند.
انصاری  گفت: “ما برای مهاجران غیر قانونی در جزایر کوچک بازداشتگاه داریم و تا رسیدن مهاجران به مقصد شان، آنها به دفتر (یو ان) نگهداری و مراقبت می‌شوند، تمامی‌تلاش ما این است تا مشکل مهاجرت در اندونیزیا را حل کنیم.”
با این حال، سفیر اندونیزیا در کابل می‌گوید که برای پایان دادن به مهاجرت‌های غیرقانونی باید در افغانستان زمینه‌ی زندگی صلح آمیز فراهم شود.
او اظهار امیدواری کرد که روند گفتگوهای صلح درافغانستان نتیجه بدهد تا شهروندان این کشور مجبور به ترک کشورشان نشوند.

انفجار ماین در بغلان 5 کودک را کشته و سه تن دیگر را زخمی کرد

 مقام‌های محلی ولایت بغلان درشمال کشور می‌گویند که حوالی ساعت 5 بعد از ظهر روز گذشته بر اثر انفجار یک ماین در ولسوالی دوشی ولایت بغلان 5 کودک کشته و سه کودک دیگر زخمی شده است. شمس الدین سرحدی، ولسوال ولسوالی دوشی با تایید این رویداد به خبرگزاری بخدی گفت:” این رویداد بعد از چاشت روز گذشته در منطقه‌ی موسوم به پیاز قول، از مربوطات ولسوالی دوشی رخ داد که در نتیجه 5 کودک کشته و 3 کودک دیگر زخمی شدند.”
آقای سرحدی می‌گوید انفجار زمانی صورت گرفته که دست کم 10 کودک مصروف چراندن گوسفندان‌شان بودند و با یک ماین برخورد می‌کنند.
او می‌گوید که این کودکان از روی کنجکاوی به این ماین دست می‌زنند و در نتیجه انفجار رخ می‌دهد و بر اثر آن هشت کودک کشته و زخمی می‌شوند.
ولسوالی دوشی ولایت بغلان در این اواخر شاهد ناآرامی‌های زیادی بوده است.
گفته می‌شود که هنوز ماین‌های خنثی نشده از زمان جنگ در برخی مناطق این ولسوالی باقی مانده که هر ازگاهی تلفاتی را در پی داشته است.
به گفته ولسوال دوشی، قربانیان این رویداد بین سنین 7 تا 10 ساله هستند.
ولسوال دوشی گفت که ماموران پولیس زخمی‌های این رویداد را به شفاخانه انتقال داده اند.
او می‌گوید که احتمال می‌رود که این ماین از زمان جنگ مجاهدین با روس‌ها در این ساحه باقی مانده بوده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *