فرمانده پولیس کابل: برنامه‌ی جدیدی برای خلع سلاح افراد مسلح غیر‌مسئول روی دست است

اطلاعات روز: عبدالرحمان رحیمی، فرمانده پولیس کابل از برنامه‌ی جدیدی برای خلع ‌سلاح افراد مسلح غیر‌مسئول در کشور خبر داد و گفت که کار تطبیق این برنامه به‌زودی آغاز می‌شود. او دیروز در یک نشست خبری در کابل تأکید کرد که حکومت جدید برای عملی شدن این برنامه تصمیم قاطع دارد.

رحیمی افزود که پولیس کابل در یک ماه گذشته از شهر و برخی از مناطق ولسوالی‌های کابل، 134 میل اسلحه‌ی مختلف‌النوع را جمع‌آوری کرده است: «در این ارتباط 97 تن بازداشت شده و در حال حاضر تحقیقات از آنان جریان دارد». مردم همواره خواستار خلع سلاح افراد مسلح غیر‌مسئول در کشور شده‌اند.

به باور آنان، موجودیت این افراد در برخی از موارد باعث ایجاد نا‌امنی شده و اگر افراد مسلح غیر‌مسئول خلع سلاح شوند، امنیت در کشور تا حدی بهبود می‌یابد. هفته‌ی گذشته در نتیجه‌ی درگیری دو گروه مسلح غیر‌مسئول در منطقه‌ی «لب جر» در مربوطات ناحیه‌ی چهارم شهر کابل، یک تن کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

با این‌حال، شماری از کارشناسان امنیتی از برنامه‌ی جدید حکومت استقبال کرده‌اند؛ اما می‌گویند که در رابطه به افرادی‌ که در کشور جواز سلاح دارند‌ نیز تجدید نظر کند. به باور آنان، حکومت وحدت ملی با یک برنامه‌ریزی دقیق، صرف به افرادی جواز سلاح بدهد که ‌واقعاً نیاز دارند.

چندی پیش سرپرست ریاست امنیت ملی در نشست استجوابی‌ مجلس گفت که در کابل بیش از 100 گروه مسلح غیر‌مسئول فعالیت دارند. در همین حال، در خبرنامه‌ی ارسالی وزارت داخله به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده، پولیس کابل 134 میل سلاح مختلف‌النوع را که ‌در سرقت‌های مسلحانه و جرایم سازمان یافته استفاده می‌شد‌، به دست آورده است.

بر اساس این خبرنامه، در پیوند به این قضیه 73 تن بازداشت شده‌اند. در این خبرنامه به نقل از فرمانده پولیس کابل آمده است که پولیس کابل مقدار 89 کیلو‌گرام تریاک را به‌تازگی از کابل به دست آورده است. این مقدار مواد مخدر در واسکت‌ها به شکل ماهرانه جاسازی شده و قاچاق‌بران قصد داشته‌اند، آن را به ولایت هلمند انتقال دهند.