رییس جمهور تا دو روز دیگر اعضای کابینه‌ی جدید را به مجلس معرفی می‌کند

اطلاعات روز: منابع در ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند که احتمال دارد اعضای کابینه‌ی جدید به روز چهار‌شنبه هفته‌ی روان به مجلس نمایندگان معرفی شوند. یک منبع در ارگ ریاست جمهوری که خواسته نامش در خبر ذکر نشود، به رادیو آزادی گفته است که به روز یک‌شنبه در این مورد در ارگ گفت‌وگو شد.

به گفته‌ی او، به احتمال زیاد اشرف غنی امروز و فردا با نامزدوزیران پیش‌نهادی جداگانه ملاقات می‌کند و بعداً آنان را به روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی روان به مجلس نمایندگان معرفی می‌‌کند. حدود صد روز از تشکیل حکومت وحدت ملی می‌گذرد؛ اما هنوز کابینه‌ی این حکومت به دلیل آنچه اختلاف‌ د‌رونی بین دو تیم عنوان می‌شود، معرفی نشده است.

در همین حال، انجنیر محمد خان، معاون ریاست اجرایی به صدای امریکا گفته است که فشارهای اعضای هر‌دو تیم بر رهبران‌شان سبب تأخیر معرفی کابینه شده است. او می‌گوید که در حال حاضر پیش‌بینی‌ها در مورد اعلام کابینه ثابت نیست و به همین دلیل، در این مورد ابراز نظر نمی‌کند.

محمد خان گفت که رهبران دو تیم در مورد حضور اقوام در کابینه به اساس یک تناسب منطقی به توافق رسیده‌اند؛ اما او در این مورد جز‌ئیات نداد. اما گفته می‌شود که بر اساس فیصله‌ی هر‌دو تیم، در کابینه‌ی جدید 9 وزیر پشتون، هشت وزیر تاجیک، چهار وزیر هزاره، سه وزیر ترک‌تبار، یک وزیر سادات (اهل تشیع) و سه وزیر از اقوام دیگر وجود خواهند داشت.

با افزایش مشکلات ناشی از تأخیر معرفی کابینه‌ی جدید در عرصه‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی، فعالان جامعه‌ی مدنی و شماری از اعضای شورای ملی به سران حکومت وحدت ملی هشدار داده‌اند، اگر کابینه‌ی جدید در روزهای آینده به مجلس معرفی نشود، مردم را به جاده‌ها می‌کشانند.

حمیرا قادری، عضو جامعه‌ی مدنی دیروز در کابل گفت که هم اکنون جنجال بین سران حکومت جدید در تشکیل کابینه روی انتخاب افراد مختصص نیست، بلکه بر سر تقسیم قدرت است. او هشدار داد که اگر حکومت جدید کابینه را به‌زودی معرفی نکند، حرکت‌های مدنی را راه‌اندازی می‌کنیم.

از سوی‌ دیگر، شماری از سناتوران دیروز گفتند که حکومت جدید باید هر‌چه زودتر کابینه را معرفی کند و در غیر آن، مردم تظاهرات گسترده‌‌ای را راه‌اندازی می‌کنند. پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، قرار شد کابینه‌ی این حکومت در 45 روز معرفی شود، اما با پایان این مهلت، کابینه معرفی نشد.

پس از آن اشرف غنی پیش از نشست لندن در کابل گفت که کابینه بین دو تا چهار هفته‌ی آینده معرفی می‌شود؛ اما با گذشت‌ چند روز از این مهلت، بازهم کابینه معرفی نشد. اشرف غنی در هفته‌ی گذشته در دیدار با هیأت اداری مجلس گفت که تا یک هفته‌ی دیگر اعضای کابینه‌ی جدید معرفی می‌شوند. در پایان این هفته، این مهلت رییس جمهور نیز پایان می‌یابد.

این‌که کابینه در این هفته معرفی می‌شود یا خیر، زمان پاسخ‌گو خواهد بود. در حکومت وحدت ملی قدرت بین اشرف غنی و عبدالله مساویانه در نظر گرفته شده است. در این حکومت 25 وزارت در نظر گفته شده و بر اساس گزار‌ش‌ها، 13 وزارت آن مربوط اشرف غنی و 12 وزارت دیگر مربوط به رییس اجرایی است.