مجلس سنا: حکومت در مورد مذاکره با طالبان وضاحت دهد

اطلاعات روز: شماری از اعضای مجلس سنا در نشست دیروز این مجلس گفتند که سران حکومت وحدت ملی در مورد گفت‌وگوهای صلح با طالبان وضاحت دهند. آنان با تأکید افزودند که مجلس سنا و مردم افغانستان از گفت‌و‌گوهای صلح با طالبان استقبال و حمایت می‌کنند؛ اما این گفت‌و‌گوها نباید پنهانی و بدون آگاهی مردم صورت بگیرند.

اعضای مجلس سنا گفتند که حکومت در مورد دیدار یک هیأت طالبان با مقام‌های چین معلومات نداده است. فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس این مجلس پس از انتقادهای تند شماری از سناتوران گفت که از گفت‌و‌گوهای صلح با طالبان در چین و کشورهای دیگر استقبال می‌کنیم؛ اما مقام‌های حکومت در مورد گفت‌و‌گوهای‌شان با طالبان به مردم وضاحت دهند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که هفته‌ی گذشته روزنامه‌ی پاکستانى «دی نیوز انترنشنل» گزارش داده بود که یک هیأت بلند‌پایه‌ی دفتر قطر طالبان به ریاست قارى دین محمد، در ماه نوامبر سال 2014 به چین سفر کرده و ‌با مقام‌هاى چینى در مورد افغانستان گفت‌وگو کرده است.

محمد اشرف غنى در سفرش به چین گفته بود که چین نقش اساسی در تأمین صلح افغانستان دارد. رییس جمهور پس از بازگشت از چین در کابل گفت که به همکارى چین طرح‌هاى تأمین صلح در منطقه را ساخته است. اشرف غنی طالبان را مخالفان سیاسی یاد می‌‌کند و از آنان همواره خواسته است که راه صلح را در پیش گیرند.

اما مسئولان شورای عالی صلح دیروز از گفت‌وگوهای صلح با طالبان اظهار بی‌خبری کرده‌اند. آنان گفته‌اند که اگر چنین گفت‌وگوها بین سران حکومت و طالبان صورت گیرد، آن را با مردم شریک می‌کنند. این در حالی است که چندی پیش ایمل فیضی، سخنگوی رییس جمهور پیشین گفته بود که سفرهای طالبان به چین از سوی استخبارات پاکستان تنظیم شده‌اند.

به گفته‌ی او، طالبان در ماه نوامبر و قبل از آن به چین سفرهایی داشته و این سفرها از سوى مسئولان استخبارات پاکستان تنظیم شده‌اند. فیضی تأکید کرده بود که مقام‌های حکومت چین همواره رییس جمهور را از این سفر‌ها و مذاکرات آگاه کرده‌اند؛ اما مخالف رسانه‌‌ای شدن این سفرها بوده‌اند.

در همین حال، شماری از فعالان مدنی و شهروندان کشور از سران حکومت وحدت ملی خواسته‌اند که باید از گفت‌وگوهای صلح با طالبان مردم را آگاه سازند و این روند را با در نظرداشت منافع ملی پیش ببرند. آنان ابراز نگرانی کرده‌‌اند که در چنین گفت‌و‌گوهای‌ پشت ‌پرده، دست‌آوردهای 13 ساله‌ نایده گرفته ‌نشوند.