Photo: via Anwaar ul Haq Kakar on X

کاکر: پس از روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، حوادث تروریستی در پاکستان ۶۰ درصد افزایش یافت

انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان افزایش حملات در آن کشور را مرتبط به روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان دانسته است. به‌گفته‌ی او، اخراج مهاجران «غیرقانونی» نیز بخشی از اقدامات علیه فعالیت‌های تروریستی است.

به گزارش رسانه اکسپرس تریبون، کاکر امروز (چهارشنبه، ۱۷ عقرب) در یک نشست خبری گفته است که پاکستان امیدوار بود که با روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، خاک این کشور برای فعالیت‌های تروریستی در پاکستان استفاده نشود.

او بیان کرده است: «[ما امیدوار بودیم] علیه گروه‌های مخالف پاکستان، به‌ویژه تحریک طالبان پاکستان اقدام جدی صورت گیرد و مطلقا اجازه‌ی استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان را نخواهند داشت. اما متأسفانه پس از روی‌کارآمدن دولت موقت افغانستان، افزایش ۶۰ درصدی حوادث تروریستی و افزایش ۵۰۰ درصدی حملات انتحاری در پاکستان مشاهده شده است.»

کاکر افزوده است که در دو سال گذشته، جان دو هزار و ۲۶۷ شهروند پاکستان در حملاتی که طالبان پاکستان مسئول آن هستند، کشته شده‌اند.

نخست‌وزیر موقت پاکستان علاوه کرده است که در این دو سال ۱۵ شهروند افغانستان در میان افرادی بودند که در حملات انتحاری دست داشتند و همچنین ۶۴ شهروند افغانستان در جریان مبارزه با تروریسم کشته شده‌اند.

مقام‌های پاکستانی پیش از این هم ادعا کرده که شهروندان افغانستان در حملاتی در آن کشور دست دارند، ادعایی که حکومت طالبان در افغانستان آن را رد می‌کند.

پاکستان اخیرا تصمیم به اخراج شهروندان خارجی غیرقانونی، از جمله ۱.۷ میلیون مهاجر بدون مدرک افغانستان را گرفته است.

این کشور تا اول نوامبر به مهاجران بدون سند مهلت تعیین کرده بود که پاکستان را ترک کنند و پس از پایان مهلت بازداشت و اخراج خواهند شد.

طی روزهای اخیر هزاران نفر به‌دلیل ترس از بازداشت پولیس پاکستان، به افغانستان بازگشته‌اند. حکومت طالبان شمار بازگشت‌کنندگان در یک بازه زمانی را ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده است، اما آمار کلی بازگشت‌کنندگان تا اکنون منتشر نشده است.

اخراج مهاجران غیرقانونی از پاکستان با انتقادهای نهادهای حقوق بشری مواجه شده‌ است، اما به نظر می‌رسد دولت پاکستان علی‌رغم این انتقادها و واکنش‌های منفی، در حال اجرای تصمیم خود است.