اخراج مهاجران از پاکستان؛ بیش از ۵۰ هزار خانواده از طریق تورخم‌ وارد کشور شده‌اند

مسئولان محلی طالبان در ننگرهار می‌گویند که پس از پایان مهلت داده شده از سوی پاکستان به مهاجران و پناه‌جویان بدون اسناد، تا اکنون بیش از ۵۰ هزار خانواده تنها از طریق گذرگاه تورخم وارد کشور شده‌اند.

بازمحمد عبدالرحمن، رییس امور مهاجران و عودت‌کنندگان طالبان در ننگرهار دیروز (پنج‌شنبه، ۱۸ عقرب) این آمار را اعلام کرده، اما جزئیات بیشتری در مورد آن ارائه نکرده است.

او افزوده است که این افراد در یک کمپ موقت در نزدیکی شهر تورخم مستقر شده‌اند تا برای دریافت کمک از سوی نهادهای امدادرسان بین‌المللی ثبت نام و پس از آن به مناطق اصلی‌شان اعزام شوند.

رییس امور مهاجران و عودت‌کنندگان طالبان می‌گوید که تا اکنون هزاران خانواده از کمپ موقت به مناطق اصلی‌شان فرستاده شده‌اند.

مهاجران و پناه‌جویان اخراج‌شده از پاکستان در کمپ موقت طالبان در نزدیکی مرز تورخم می‌گویند که مشکلات آنان در زمینه‌ی دسترسی به غذا، آب و سرپناه هنوز حل نشده است.

آنان همچنین از کُندی روند ثبت شان توسط طالبان شکایت می‌کنند و می‌گویند که کُندی این روند مشکلات‌شان را افزایش داده است.

پاکستان به بیش ۱.۷ میلیون مهاجر و پناه‌جوی «غیرقانونی» تا اول ماه نوامبر مهلت داده بود که آن کشور را ترک کنند. با پایان این مهلت، پولیس پاکستان روند بازداشت و اخراج اجباری مهاجران و پناه‌جویان بدون اسناد را آغاز کرده است.

با وجود این‌که نهادهای امدادرسان بین‌المللی اعلام می‌کنند که روزانه هزاران نفر از پاکستان وارد افغانستان می‌شوند، اما طالبان هنوز آمار دقیق مهاجران و پناه‌جویان اخراج‌شده از پاکستان را اعلام نکرده‌اند.