PHOTO: RADIO PAKISTAN/FILE

پاکستان: تمام تلاش خود را برای حفظ روابط مثبت با افغانستان انجام داده‌ایم

وزارت خارجه‌ی پاکستان می‌گوید که این کشور تمام تلاش خود را برای حفظ روابط مثبت با افغانستان تحت کنترل طالبان انجام داده است.

به گزارش اکسپرس تریبون، ممتاز زهرا بلوچ، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی پاکستان روز جمعه (۱۹ عقرب) در یک نشست خبری گفته است که پاکستان علی‌رغم «تردید» در روابط دوجانبه، «کانال ارتباط» با افغانستان را حفظ کرده است.

او افزوده است: «سیاست خارجی پاکستان ثابت بوده است و ما می‌خواهیم با همسایه‌ی خود افغانستان روابط دوستانه داشته باشیم. پاکستان تمام تلاش خود را برای حفظ روابط مثبت با افغانستان انجام داده است و در این زمینه، ما در تمام موضوعات مورد نگرانی با افغانستان در ارتباط هستیم.»

اکسپرس تریبون نوشته است که پاکستان و طالبان بر سر تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) با یک‌دیگر اختلاف دارند.

پس از تصمیم پاکستان برای اخراج مهاجران بدون مدرک در آن کشور، این روابط پر تنش شد.

شماری از رهبران طالبان افغانستان در هفته‌های اخیر از سیاست اسلام‌آباد انتقاد کرده‌اند.

در اوایل این هفته، انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان در یک کنفرانس خبری سخنرانی کرد و گفت که ناامنی‌ها در پاکستان مرتبط به روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان است.

او گفت که از زمان بازگشت طالبان افغانستان، حملات تروریستی در پاکستان ۶۰ درصد افزایش داشته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در واکنش به این سخنان انوارالحق کاکر گفت که این گروه مسئولیت تأمین امنیت پاکستان را به عهده ندارد.

با این حال سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی پاکستان گفته است که سیاست خارجی آن کشور بازتاب نگرانی‌های امنیتی‌اش است.

او افزوده است: «ما این نگرانی‌ها را به وضوح به مقام‌های افغانستان (طالبان) ابراز کرده و از آنان خواسته‌ایم تا اقدامات فوری و مؤثر علیه گروه‌های تروریستی انجام دهند.»