Photo by Shealah Craighead

نیویارک تایمز: با پیروزی ترمپ در انتخابات، هزاران شهروند افغانستان از امریکا اخراج خواهند شد

روزنامه «نیویارک تایمز» گزارش داده است که اگر دونالد ترمپ در انتخابات سال آینده‌ی ریاست‌جمهوری امریکا پیروز شود، سیاست‌های مهاجرتی دور اول ریاست‌جمهوری خود را «سخت‌تر» خواهد کرد و میلیون‌ها مهاجر، از جمله هزاران شهروند افغانستان را اخراج خواهد کرد.

بر اساس گزارش مفصلی که این روزنامه دیروز (شنبه، ۲۰ عقرب) در مورد سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترمپ منتشر کرده، او در حال برنامه‌ریزی برای گسترش سرکوب شدید مهاجران است.

در گزارش این رسانه آمده است که بر اساس سیاست‌های آقای ترمپ، بسیاری از افرادی که به‌دلایل بشردوستانه اجازه‌ی زندگی موقت در امریکا را دریافت کرده‌اند، این وضعیت را از دست خواهند داد و اخراج خواهند شد.

نیویارک تایمز افزوده که از جمله، ده‌ها هزار شهروند افغانستان که پس از تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱ تخلیه شده‌اند و اجازه‌ی وروود به امریکا را یافته‌اند، اخراج خواهند شد.

بر اساس گزارش این رسانه، افرادی که دارای ویزای ویژه‌ی مهاجرت به امریکا (اس‌آی‌وی) هستند نیز بازگردانده می‌شوند تا دیده شود که آیا آنان با نیروهای امریکایی همکاری کرده‌اند یا خیر.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، هزاران شهروند افغانستان، از جمله همکاران سابق نیروهای امریکایی، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر و حقوق زنان به امریکا تخلیه شدند.

بسیاری از این پناه‌جویان تا اکنون اجازه‌ی اقامت دائم در امریکا را ندارند و با ویزای موقت در آن کشور زندگی می‌کنند.

نیویارک تایمز این گزارش خود در مورد برنامه‌های مهاجرتی دونالد ترمپ در سال ۲۰۲۵ را بر اساس مصاحبه با چندین مشاور آقای ترمپ تهیه کرده است.

این رسانه گفته است که مشاوران آقای ترمپ تا اکنون، «گسترده‌ترین و مفصل‌ترین» توضیحات در مورد برنامه‌های مهاجرتی او را در صورت پیروزی احتمالی، در این مصاحبه ارائه کرده‌اند.

در گزارش این رسانه آمده است که برنامه‌های آقای ترمپ در سال ۲۰۲۵ «به معنای حمله به مهاجرت در مقیاسی است که در تاریخ امریکا دیده نشده است» و بر اساس آن، میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی سال‌ها یا حتا دهه‌ها پس از زندگی در آن کشور، از ورود به امریکا منع یا اخراج می‌شوند.

بر اساس گزارش نیویارک تایمز، آقای ترمپ می‌خواهد سیاست‌های مهاجرتی دور اول ریاست‌جمهوری خود، از جمله ممنوعیت ورود شهروندان برخی از کشورهای دارای اکثریت مسلمان را احیا کند.

در این گزارش همچنین آمده است که آقای ترمپ ویزای دانشجویانی را که در تظاهرات‌‌های ضد اسرائیلی یا در حمایت از فلسطین شرکت کرده‌اند، لغو خواهد کرد و به قنسولگری‌های امریکا دستور خواهد داد تا بررسی ایدئولوژیک متقاضیان ویزای امریکا را افزایش دهند تا از ورود «افراد نامطلوب» به آن کشور جلوگیری شود.

نیویارک تایمز گفته است که او در راستای اجرایی‌سازی سیاست‌های مهاجرتی خود، مهاجران غیرقانونی در امریکا را به‌صورت «دسته‌جمعی» بازداشت و در اردوگاه‌های «بسیار بزرگ» نگهداری خواهد کرد تا زمانی که اخراج شوند.

دونالد ترمپ در دور اول ریاست‌جمهوری خود نیز سیاست‌های سخت‌گیرانه‌‌ای علیه مهاجران داشت و ورود مهاجران از شماری کشورهای دارای اکثریت مسلمان را ممنوع کرده بود.

او همچنین برای جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران به امریکا بودجه‌ی هنگفتی را برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک اختصاص داد و روند ساخت این دیوار را آغاز کرد.