ایران از بازگرداندن بیش از ۲۱ هزار شهروند افغانستان از مرزهایش خبر داد

مجید شجاع، فرمانده مرزبانی ولایت خراسان رضوی ایران گفته است که طی نُه روز گذشته ۲۱ هزار و ۴۰۷ شهروند افغانستان که به‌گونه‌ی غیرقانونی وارد ایران شده بودند، به کشورشان بازگردانده‌شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، شجاع امروز (دوشنبه، ۲۲ میزان) در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است که این افراد توسط مرزبانان ایرانی در نقطه صفر مرزی و در بدو ورود شناسایی و تحویل نماینده طالبان در منطقه دوغارون شدند.

وی اضافه کرده است: «اتباع کشورهای خارجی باید از طریق دروازه‌های رسمی و قانونی وارد کشور شوند در غیر این صورت برخورد قاطع با آن‌ها صورت می‌گیرد.»

به گزارش ایرنا، طی نیمه‌ی نخست امسال حدود ۳۲۸ هزار مهاجر افغانستانی که به‌صورت غیرقانونی در ایران حضور داشتند از مرزهای خراسان رضوی به کشورشان بازگردانده شده‌اند.

در حال حاضر بازگشت و اخراج مهاجران افغانستان از ایران جریان دارد.

پاکستان هم در اوایل ماه اکتوبر اعلام کرد که مهاجران و پناه‌جویان «غیرقانونی» را اخراج می‌کند و به بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر و پناه‌جو تا اول نوامبر مهلت داد که آن کشور را ترک کنند.

با پایان این مهلت، پولیس پاکستان روند بازداشت و اخراج مهاجران و پناه‌جویان بدون اسناد را آغاز کرده است.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اعلام کرده است که از زمان اعلام تصمیم پاکستان تا اکنون، ۲۸۰ هزار شهروند افغانستان از پاکستان به کشورشان بازگشته‌اند‌.