Photo: MoICAfghanistan

طالبان با پاکستان و ازبیکستان سندی در زمینه‌ی تجارت و ترانزیت امضا کردند

وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرده که نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت با گوهر اعجاز، وزیر تجارت پاکستان و جمشید خواجه‌یف، معاون نخست‌وزیر ازبیکستان سندی در زمینه‌ی تجارت و ترانزیت امضا کرده است.

این وزارت امروز (چهارشنبه، ۲۴ عقرب) با نشر اعلامیه‌‌ای در ایکس نوشته است که این سند در نتیجه‌ی نشست‌ و بحث‌ سه‌جانبه امضا شده است.

در اعلامیه‌‌ای این وزارت آمده است که در این نشست در مورد افزایش تسهیلات در زمینه‌ی ترانزیت، افزایش سرمایه‌گذاری مشترک، کاهش هزینه‌های ترانزیتی، الکترونیکی‌شدن سیستم‌های گمرکی، تقویت و توسعه سیستم بانکی، امنیت غذایی، تسهیلات در زمینه‌ی صدور ویزا و حل مشکلات تجارتی و ترانزیتی بحث شده است.

وزارت صنعت و تجارت طالبان گفته است که در این نشست توافق شده است که گروه‌های فنی سه کشور کار خود را در زمینه‌ی تجارت و ترانزیت آغاز کنند و نتایج نهایی آن را برای امضای توافق‌نامه‌ی نهایی با سه طرف در میان بگذارند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان دو روز پیش در رأس یک هیأت برای اشتراک در نشست سه‌جانبه میان طالبان، پاکستان و ازبیکستان به اسلام‌آباد رفت.

این هیأت پیش از این با وزیر خارجه‌ی موقت پاکستان نیز دیدار و در مورد مشکلات تاجران افغانستان در بندر کراچی گفت‌وگو کرده است.