تلاش نورستانی و سعادت برای جلوگیری از اصلاح‌ نظام انتخاباتی

اطلاعات روز: شماری از اعضای مجلس نمایندگان دیروز اعلام کرده‌اند که احمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات و عبدالستار سعادت، رییس کمیسیون مستقل شکایت‌های انتخاباتی برای جلوگیری از تعدیل قانون تشکیل و صلاحیت‌های این دو کمیسیون انتخاباتی تلاش می‌کنند‌.

عبدالرووف انعامی، عضو کمیسیون عدلی و قضایی مجلس نمایندگان دیروز به بخدی گفته است که نورستانی و سعادت، به برخی از اعضای مجلس نمایندگان وعده داده‌اند: اگر مانع تعدیلات در قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی شوند، در انتخابات پارلمانی سال آینده، آنان را برنده اعلام خواهند کرد.

او می‌گوید که هم اکنون رییسان کمیسیون‌های انتخاباتی در این زمینه با برخی از نمایندگان مجلس تماس دارند. اما این عضو مجلس از افشای نام‌ نمایندگان خودداری کرده است. او گفته است که اگر رییسان کنونی کمیسیون‌های انتخاباتی به کارشان ادامه دهند، مردم در انتخابات پارلمانی آینده اشتراک نخواهند کرد.

او از همکارانش خواسته است که مانع دسیسه‌ی رییسان کمیسیون‎های انتخاباتی شوند و نگذارند شماری از نمایندگان وابسته به آنان، مانع تعدیل قانون تشکیل و صلاحیت‎های کمیسیون‎های انتخاباتی شوند. بحث روی تعدیل قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون انتخاباتی از چندی بدین‌سو‌ داغ است.

اعضای مجلس نمایندگان خواستار تعدیل برخی از ماده‌های این قانون اند؛ اما رییس کمیسیون مستقل انتخابات چندی پیش در نشستی در کابل گفت که مطابق ماده‌ی ١٠٩ قانون اساسى، اعضای مجلس نمایندگان در سال آخر دور تقنینی‌، قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی را تعدیل نمی‌توانند.

نورستانی افزود که هر‌نوع تغییرات و اصلاحات در نظام انتخاباتى، باید از مجرای قانونی انجام شود و در غیر آن، تغییرات مشروعیت ندارند. اما او افزود که قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخابات نیاز به تغییرات دارد، ولی طرح تعدیل آن باید از سوی کمیسیون انتخابات پیش‌نهاد شود.

اما قاضی احمد حنیفی، عضو مجلس دیروز گفت که مطابق قانون اساسی، مجلس صلاحیت تعدیل قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون‌ها‌ را دارد. پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، اشرف غنی و عبدالله گفتند، اصلاحات در نظام انتخاباتی را در اولویت کاری‌‌شان قرار می‌دهند؛ اما هنوز در این زمینه گام عملی بر‌نداشته‌اند. قرار است انتخابات پارلمانی در ماه ثور سال آینده برگزار شود.