ملا هبت‌الله

نشست دوروزه‌ی شورای وزیران طالبان به رهبری هبت‌الله آخوندزاده در قندهار برگزار شده است

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان می‌گوید که نشست دوروزه‌ی شورای وزیران این گروه به رهبری هبت‌الله آخوندزاده در شهر قندهار برگزار شده است.

آقای مجاهد امروز (چهارشنبه، ۱ قوس) با نشر اعلامیه‌‌ای گفته است که این نشست در روزهای ۲۸ و ۲۹ عقرب برگزار شده است.

بر اساس این اعلامیه، هبت‌الله آخوندزاده به مقام‌های طالبان گفته است که مسئولیت اصلی آنان «اجرای موازین شرعی» و «خدمت به مردم» است.

رهبر طالبان به مقام‌های این گروه گفته است که هر دوره می‌گذرد و آنان باید به‌جای استفاده از زور، با تشویق و ترغیب مردم را به «دین و اخلاق اسلامی» دعوت کنند‌.

او همچنین به مقام‌های طالبان گفته است که از سرنوشت «مسئولان بدنام» حکومت پیشین «عبرت» بگیرند و عادات «دوره‌ی جهاد» را فراموش نکنند.

سخن‌گوی طالبان در اعلامیه‌ی خود گفته است که در این نشست شماری از مقام‌های این گروه گزارش‌های کاری و فعالیت خود را ارائه کرده‌اند.

بر اساس این اعلامیه، از جمله عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر و نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان گزارش‌هایی از سفر خود به ایران و پاکستان ارائه کرده‌اند.

در این اعلامیه آمده است که در این نشست در مورد انتخاب مسیرهای مختلف صادرات، واردات، ترانزیت و تهیه و تحویل به موقع مواد غذایی و سوخت در زمستان سال جاری بحث و تصمیم گرفته شده است.

در این نشست هدایت‌الله بدری، سرپرست طالبان برای بانک مرکزی افغانستان و عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست‌وزیر این گروه در مورد ثبات ارزش واحد پول افغانستان و مهاجران و پناه‌جویان بازگشت‌کننده از پاکستان گزارش داده‌اند.

در اعلامیه‌ی سخن‌گوی طالبان آمده است که هبت‌الله آخوندزاده به همه‌ی مقام‌های این گروه دستور داده است که رسیدگی به مهاجران و پناه‌جویان بازگشت‌کننده از پاکستان را در اولویت کاری خود قرار دهند.

در این اعلامیه آمده است که مقام‌های طالبان در این نشست دوروزه همچنین در مورد گسترش روابط با کشورهای همسایه و سایر کشورها و وضعیت و مشکلات سیاسی جاری در کشور نیز بحث کرده‌اند.

در این اعلامیه آمده است که برای تطبیق «سیاست‌های سازنده»، به کمیسیون سیاسی به ریاست سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان وظیفه سپرده شده است که رویکرد داخلی و خارجی این گروه را تدوین کند.

مقام‌های طالبان در این نشست در مورد آموزش دینی و عصری نیز بحث کرده‌اند، اما در اعلامیه‌ی این گروه به آموزش زنان و دختران اشاره نشده است.

در اعلامیه‌‌ی سخن‌گوی طالبان جزئیاتی در مورد تصامیم نشست دوروزه‌ی شورای وزیران این گروه به رهبری هبت‌الله آخوندزاده منتشر نشده است.

از زمان تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، این اولین‌بار است که نشست اعضای کابینه‌ی این گروه در قندهار برگزار می‌شود.

طالبان می‌گویند که هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه در قندهار مستقر است و فرامین و دستوراتی را در بخش‌های مختلف این شهر صادر می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی عمومی طالبان نیز اکنون در قندهار مستقر است و اعلامیه‌های رسمی این گروه را از آن شهر منتشر می‌کند.