Photo: sent to Etilaatroz

روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان؛ زنان معترض: افغانستان برای زنان زندان و مکان خوفناک است

گروهی از زنان معترض موسوم به «جنبش زنان افغانستان برای عدالت و آزادی» در روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان گفته است که افغانستان در دو سال گذشته برای زنان زندان و مکان خوفناک و خفقان بوده است.

امروز (شنبه، ۴ قوس) برابر با ۲۵ نوامبر مصادف با روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان است. این روز در سال ۱۹۹۹ از سوی سازمان ملل متحد نامگذاری شد.

به‌مناسبت این روز اعضای «جنبش زنان افغانستان برای عدالت و آزادی» با تجمع در یک مکان سربسته در کابل، گفتند که بر اساس بررسی‌ها و چشم‌دیدها، خشونت در دو سال گذشته بر زنان افغانستان به‌گونه‌ی وحشتناک افزایش یافته است.

به‌گفته‌ی این جنبش، آمار قتل‌های مرموز، خودکشی‌ها، لت‌وکوب زنان، محکمه‌ی صحرایی، ازدواج‌های اجباری و فروش دختران خُردسال از مصداق عینی خشونت علیه زنان است.

به‌گفته‌ی «جنبش زنان افغانستان برای عدالت و آزادی»، هیچ قانون و ارگان به خشونت علیه زنان پاسخ‌گو نیست.

«جنبش زنان افغانستان برای عدالت و آزادی» افزوده است که در مقابل بی‌عدالتی‌ها و نادیده گرفتن زنان افغانستان از سوی گروه طالبان مبارزه می‌کنند و نشان می‌دهند که زنان آگاه افغانستان هیچ‌گاه از مبارزه برای عدالت و آزادی دست نمی‌کشند.

این جنبش از سازمان‌های حقوق بشری و جامعه‌ی بین‌الملل خواسته‌ است تا با اعمال فشار بر طالبان، برای دفاع از ارزش‌های انسانی، لغو دستورهای زن‌ستیزانه‌ی این گروه و بازشدن مکاتب برای دختران در افغانستان، زنان معترض را یاری کنند.

به‌گفته‌ی این جنبش، در طی این دو سال گذشته افغانستان زندان و مکان خوفناک و خفقان برای زنان بوده که قربانی‌های بی‌شماری از زنان افغانستان گرفته است.

طالبان پس از تسلط خود بر افغانستان، مکاتب و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران بسته کرده‌اند. این گروه مانع کار زنان در نهادهای دولتی و غیردولتی نیز می‌شود.

این سیاست طالبان از دید فعالان حقوق بشر، آپارتاید جنسیتی و جنایت بشری مبتنی بر آزار جنسی است.