Photo: @amnestysasia on X

روز جهانی محو خشونت علیه زنان؛ عفو بین‌الملل کارزاری به حمایت از زنان افغانستان راه‌اندازی کرد

سازمان عفو بین‌الملل به مناسب «روز‌ جهانی محو خشونت علیه زنان»، یک کارزار ۱۶ روزه به حمایت از زنان افغانستان راه‌اندازی کرده است‌.

این نهاد امروز (شنبه، ۴ قوس) در ایکس نوشته است که این کارزار تا ۱۰ ماه دسامبر ادامه خواهد داشت و در آن پیام‌هایی از مدافعان حقوق‌‌بشر، فعالان، معترضان، هنرمندان، سیاست‌مداران و آموزگاران منتشر می‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل افزوده است: «آن‌ها نظرات خود را در مورد چگونگی رسیدگی به وضعیت فاجعه‌بار زنان و دختران در افغانستان به اشتراک می‌گذارند.»

عفو بین‌الملل از مخاطبان خود خواسته است که پیام‌های خود را در حمایت از زنان و دختران افغانستان با این نهاد به اشتراک بگذارند‌.

این نهاد اولین پیام را از پروانه ابراهیم‌خیل، یکی از زنان معترض کشور منتشر کرده است.

خانم ابراهیم‌خیل در پیام خود خواستار حمایت از زنان معترض افغانستان و شنیده‌شدن صدای آنان شده است.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان محدودیت‌های گسترده بر حقوق و آزادی‌های اساسی زنان وضع کرده‌اند.

این گروه دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده‌اند، دروازه دانشگاه‌ها را به‌روی دانش‌جویان دختر بسته‌اند و کار زنان را در نهادهای دولتی و خصوصی ممنوع کرده‌اند.

طالبان همچنین کسب‌وکارهای مربوط به زنان، از جمله آرایشگاه‌ها را مسدود کرده‌اند که باعث بیکاری بیش از ۶۰ هزار زن شده است.

کارشناسان سازمان ملل متحد و شماری از نهادهای حقوق‌‌بشری می‌گویند که رفتار طالبان با زنان «جنایت علیه بشریت» به شمار می‌رود و باید به‌عنوان «آپارتاید جنسیتی» مورد بحث و بررسی قرار گیرد.