Photo: Social Media

کنفرانس امنیتی هرات؛ اسماعیل‌خان: روی‌کارآمدن طالبان دسیسه‌ی جهانی بود

محمد اسماعیل‌خان، فرمانده پیشین «جهادی» روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان را دسیسه‌ی جهانی خوانده و گفته است که معماران توافق دوحه و جهان از کاری که کردند، پیشمان هستند.

او که در کنفرانس امنیتی هرات اشتراک کرده است، در حاشیه‌ی این نشست به خبرنگاران گفته است که در شرایط فعلی افغانستان با چالش «بزرگی» روبه‌رو است که تنها این چالش متوجه افغانستان نیست، بلکه منطقه و جهان را نیز در بر می‌گیرد.

اسماعیل‌خان توافق دوحه را یک‌جانبه توصیف کرده و گفته است که معماران این طرح پشیمان هستند.

به‌گفته‌ی او، معماران این توافق توجیه می‌کردند که طالبان تغییر کرده‌اند، اما حالا دانسته‌اند که طالبان نه تنها تغییر نکرده، بلکه سخت‌گیرتر از گذشته شده‌اند.

اسماعیل‌خان گفته است که او و هم‌فکرانش تلاش دارند «تا از طریق گفت‌وگو و در صورت عدم گفت‌وگو از شیوه‌هایی که در گذشته افغانستان نجات پیدا کرده، کشور را از شرایط بد فعلی نجات دهند».

او در پاسخ به این پرسش که با گذشت بیش از دو سال، چرا وضعیت بدون تغییر باقی مانده، گفته است که با «تحول بزرگ و دسیسه‌ی جهانی، یک زمان و فرصتی هم ضرورت است تا سروسامان صورت بگیرد و ذهنیت‌ها پس آماده شود».

اسماعیل‌خان افزوده است که جهان در ابتدا با غرور از طالبان حمایت می‌کرد، اما امروز با خجالت ندامت می‌کشد. او گفته است که یک فرصتی ضرورت بود که مردم افغانستان و جهان متوجه اشتباهی که کردند، شوند.

یازدهمین دور کنفرانس امنیتی هرات تحت عنوان «بازخوانی افغانستان؛ راهکارهای متفاوت» در شهر دوشنبه تاجیکستان در حال برگزاری است و فردا نیز جریان دارد.

اشتراک‌کنندگان این نشست، ۱۵۰ نفر عمدتا سیاست‌مداران مخالف طالبان، کارشناسان، سیاست‌مداران و نمایندگان برخی از کشورها اند.