واکنش حزب وحدت خلیلی در مورد نشست احزاب جهادی

دفتر سیاسی حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری کریم خلیلی در واکنش به نشر یک خبر در باره‌ی نشست احزاب جهادی در خبرگزاری بخدی، اعلام کرد‌ که این حزب با شماری از احزاب جهادی و اعضای مجلس نمایندگان در خانه‌ی آقای خلیلی جلسه داشته‌اند؛ اما این دفتر محتوای خبر نشر شده را رد کرده است.

در اعلامیه‌ی این حزب آمده است: «حزب وحدت اسلامی افغانستان ضمن اين که نشست استاد خليلی، معاون رييس جمهور با استاد محمد محقق، استاد قربان علی عرفانی، استاد يوسف واعظی شهرستانی و داکتر جعفر مهدوی را تأييد می‌کند؛ اما اين خبر را که گويا در اين نشست، روی تشکيل يک ائتلاف سياسی بحث و تبادل نظر صورت گرفته است‌ را رد می‌نمايد».

در اعلامیه گفته شده است که اين نشست، صبح امروز در اقامت‌گاه استاد خليلی صورت گرفته و در آن روی يک سلسله موضوعات عام کشوری تبادل نظر شده است؛ اما تشکيل چنين ائتلافی اصلاً موضوع بحث اين نشست نبوده و نخواهد بود.

اصل خبر

شماری از اعضای مجلس نمایندگان و رهبران احزاب سیاسی می‌گویند که تلاش دارند یک ائتلاف سیاسی جدیدی را برای کار‌زارهای انتخاباتی، ایجاد کنند. گفته شده است که این ائتلاف موسوم به پیروان شهید مزاری، رهبر فقید حزب وحدت اسلامی، نام‌گذاری شده و حزب وحدت اسلامی، حزب وحدت اسلامی مردم، حزب وحدت اسلامی ملت و حزب ملت از احزاب اولیه‌ی تشکیل دهنده‌ی این جریان هستند. یک منبع که خواست نامش ذکر نشود، به خبرگزاری بخدی گفت که دیروز شنبه، پیش‌از‌چاشت، جلسه‌ای با حضور استاد خلیلی، استاد محقق، استاد عرفانی و داکتر جعفر مهدوی در خانه‌ی استاد خلیلی تشکیل شده و روی ایجاد این ائتلاف بحث و بررسی صورت گرفته است. به گفته‌ی منبع، این افراد تلاش دارند تا ائتلاف تازه‌ای  ایجاد کرده و روی یک گزینه‌ی مناسب از سوی این جریان برای پست معاونیت دوم ریاست جمهوری آینده‌ به تفاهم برسند.

ائتلاف فراگیر ملی؟

حزب وحدت اسلامی به رهبری کریم خلیلی‌ اعلام کرده که هدف این نشست، صحبت در مورد ایجاد ائتلاف فراگیر ملی بوده است. در اعلامیه‌ی این حزب‌ هرگونه مذاکره در مورد معرفی نامزد مشخص برای معاونیت دوم ریاست جمهوری رد شده است. در اعلامیه آمده است: «اين نشست‌ صبح امروز در اقامت‌گاه استاد خليلی صورت گرفته و در آن روی يک سلسله موضوعات عام کشوری تبادل نظر شده است؛ اما تشکيل چنين ائتلافی اصلاً موضوع بحث اين نشست نبوده و نخواهد بود».

دفتر سیاسی حزب وحدت اسلامی افغانستان می‌گوید که تنها تشکيل يک ائتلاف وسيع و فراگير ملی می‌تواند پاسخ‌گوی ضرورت‌ها و مقتضيات موجود کشور باشد. ايجاد ائتلافی که از جامعيت و فراگيری لازم برخوردار نباشد، نه با شرايط و مقتضيات امروزی کشور سازگار است و نه می‌تواند خواست‌ها و مطالبات مردم را برآورده سازد. در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری، برگزاری نشست‌های انتخابات‌محور شدت یافته است و جناح‌های مختلف سیاسی و جهادی اقدام به این گونه نشست‌ها کرده‌اند.

برخی از ناظران می‌گویند که این گونه نشست‌ها جنبه‌ی قومی و سمتی دارد و هدف آن ایجاد ائتلاف وسیع و فراگیر ملی نیست؛ چرا که دیگر شخصیت‌های قومی در این نشست حضور نداشته‌اند. به گفته‌ی این ناظران، مذاکره و گردهم آمدن رهبران احزاب جهادی از یگ گروه خاص، هیچ‌ربطی به پاسخ‌گویی به ضرورت‌ها‌ و مقتضیات موجود کشور ندارد، در غیر آن باید با دیگر رهبران احزاب سیاسی نیز مذاکره صورت می گرفت. «بخدی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *