مقام‌ ایرانی: ادعای آتش‌زدن خانه‌های مهاجران در یزد صحت ندارد

رسانه‌های ایرانی به نقل از مقام‎‌های آن کشور گزارش دادند که ادعای آتش‌زدن خانه‌های مهاجران در ولسوالی میبد ولایت یزد صحت ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر عزیزی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی ولایت یزد گفته است: «تصاویر منتشرشده در فضای مجازی مربوط به حریق در یک ضایعاتی در میبد بوده است و هیچ‌گونه ارتباطی به منازل افاغنه (شهروندان افغانستان) در مهمانشهر میبد ندارد.»

اخیرا در یک درگیری، یک جوان ایرانی بدست یک شهروند خارجی در میبد به قتل رسیده است. ملیت فرد متهم به قتل تا اکنون رسما اعلام نشده، اما گفته می‌شود که او شهروند افغانستان است.

قتل این جوان اعتراض شهروندان ایران را در پی داشته و آنان خواستار اخراج مهاجران افغانستان از آن کشور شدند.

همزمان ادعا شده بود که گروهی به محل اقامت شهروندان افغانستان در شهرک مهمانشهر میبد هجوم برده و خانه‌های مهاجران را به آتش‌کشیده است. تصاویری از یک آتش‌سوزی نیز منتشر شده است، تصاویریی که مقام‌های ایرانی آن‌ها را تکذیب کردند.

خبرگزاری تسنیم نوشته است که با توجه به حساسیت ایجادشده، نیروی انتظامی (پولیس) در کم‌تر از ۱۵ ساعت از وقوع قتل، قاتل را همراه با هم‌دستانش بازداشت کرده است. به‌گفته‌ی این رسانه، رییس‌کل دادگستری یزد هم اعلام کرده است که بازپرس ویژه‌ای برای رسیدگی سریع و دقیق به این پرونده معرفی کرده است.

شمار شهروندان افغانستان در ایران پس از حاکمیت طالبان به‌گونه‌ی قابل توجهی افزایش یافته است. این وضعیت باعث نارضایتی در جامعه‌ی ایران شده و موجی از مهاجرهراسی را در پی داشته است.

دولت ایران هم حضور، اسکان و اشتغال اتباع افغانستان در ۱۶ ولایت آن کشور را ممنوع کرده است.