اتحادیه اروپا ۲۵ میلیون یورو به بخش آموزش افغانستان کمک کرد

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید که اتحادیه اروپا ۲۵ میلیون یورو به این صندوق برای بهبود محیط‌های آموزشی مکاتب افغانستان کمک کرده است.

یونیسف امروز (چهارشنبه، ۱۵ قوس) در اعلامیه‌ای گفته است بسیاری از مکاتب به اندازه‌ی کافی آموزگاران واجد شرایط، امکانات آب و بهداشت، مواد آموزشی و دیوارهای احاطه ندارند.

به‌گفته‌ی یونیسف، این کمک اتحادیه اروپا کیفیت زیرساخت موجود در ۳۸۵ مکتب ابتدایی دولتی را بهبود خواهد بخشید.

رافائلا آیودیس، سرپرست نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان گفته است که صنف‌های درسی باید مانند خانه‌ی دوم برای کودکان احساس شود. به‌گفته‌ی او، وقتی صنف‌های درسی مورد علاقه‌ی کودک و ایمن باشد، کودکان انگیزه‌ی یادگیری پیدا می‌کنند و تعداد شان نیز افزایش می‌یابند.

در اعلامیه‌ی یونیسف آمده است که حدود نیمی از کودکان در افغانستان در مکتب نیستند، و آنانی که در مکتب هستند، به کیفیت پایین یادگیری دسترسی دارند.

به‌گفته‌ی این نهاد، بر اساس سروی خوشه‌ای در سال‌های۲۰۲۳-۲۰۲۲، تنها ۱۳.۶ درصد از کودکان در صنف‌‌های دوم و سوم مهارت‌های ابتدایی خواندن را بدست آورده‌اند و تنها ۱۸ درصد آنان مهارت‌های اساسی حساب را یاد دارند.

فران اکیزا، نماینده‌ی یونیسف در افغانستان سرمایه‌گذاری مستمر بر مکتب‌ها برای حمایت از دختران و پسران را مهم خوانده است.

او گفته است: «آموزش همچنان یک چراغ امید برای دختران و پسران در افغانستان است.»

این در حالی است که طالبان آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را ممنوع کرده‌اند.

به‌تازگی دیدبان حقوق بشر گفته است که طالبان در کنار محروم‌کردن دختران از آموزش، آسیب جدی به آموزش پسران هم وارد کرده‌اند. به‌گفته‌ی این نهاد، با این کار طالبان یک نسل در افغانستان از دست خواهد رفت.

این نهاد امروز با نشر گزارشی درباره‌ی تأثیر طالبان بر تحصیل پسران، گفته است که سیاست‌ها و اقدامات این گروه، تحصیل پسران در افغانستان را نیز به خطر می‌اندازد.

به‌گفته‌ی دیدبان حقوق بشر، اقدامات طالبان در مکاتب پسرانه، شامل اخراج آموزگاران زن، افزایش استفاده از تنبیه بدنی و تغییرات قهقرایی در برنامه‌ی درسی است.