طالبان از اختصاص ۲۰۰ هزار نمره زمین برای «برگشت‌کنندگان» خبر دادند

عطاالله عمری، سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری طالبان می‌گوید که برای «برگشت‌کنندگان» ۲۰۰ هزار نمره زمین اختصاص داده شده است.

او که رییس کمیته «انتقال ملکیت و اجاره‌دهی زمین»‌ کمیسیون طالبان برای رسیدگی به مشکلات برگشت‌کنندگان است، می‌گوید کسانی مستحق زمین‌ هستند که «در افغانستان زمین ندارند».

به‌گفته‌ی عمری، برای این افراد با توجه به نفوس خانواده‌اش زمین برای سکونت توزیع می‌شود.

او در ویدیویی که امروز (جمعه، ۱۷ قوس) خبرگزاری دولتی باختر تحت مدیریت طالبان نشر کرده، می‌گوید که برای خانواده‌ی مستحق که جمعیت‌اش ۱۰ نفر است، ۱۰ بسوه و برای خانواده‌هایی که جمعیت‌شان بیشتر است، ۱۵ بسوه زمین توزیع می‌شود.

عمری می‌گوید برای کسانی که زمین برای سکونت توزیع می‌شود، سند مالکیت نیز صادر می‌شود.

او اضافه می‌کند که برای برگشت‌کنندگانی که زمین برای سکونت دارند، زمینه‌ی اشتغال‌زایی ندارند، زمین زراعتی در اختیارشان قرار می‌گیرند.

به‌گفته‌ی عمری، درباره‌ی توزیع این زمین‌ها طرزالعمل ترتیب شده و نظر به درخواست متقاضی، زمین زراعتی برای مدتی در اختیارش قرار می‌گیرد.

اخیرا پاکستان اقدام به اخراج گروهی مهاجران افغانستان کرده است. تا اکنون صدها نفر مجبور شده از پاکستان به افغانستان برگردند. روند اخراج مهاجران بدون اسناد از ایران نیز ادامه دارد.

طالبان برای رسیدگی به مشکلات این مهاجران یک کمیسیون عالی ایجاد کرده‌اند. این گروه می‌گوید که مهاجران تازه‌برگشته را به مناطق اصلی شان جابه‌جا می‌کنند.

همزمان ادعا می‌شود که طالبان مهاجران اخراج‌شده را در مناطق مشخص، از جمله شمال افغانستان جابه‌جا می‌کنند.

طی ماه‌های اخیر گزارش‌های متعدد از منازعه بر سر زمین میان ساکنان بومی و کوچی‌هایی که گفته می‌شود، تازه از پاکستان برگشته‌اند، منتشر شده است.