شورای مقاومت برای نجات افغانستان
Photo: Social Media

«شورای مقاومت»: برای حل بحران حقوق‌‌ بشری در افغانستان، رویکرد جامعه‌‌ی جهانی باید تغییر کند

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» می‌گوید که برای فایق‌آمدن بر بحران حقوق‌‌ بشری در افغانستان باید رویکرد جامعه‌‌ی جهانی نسبت به کشور به‌صورت اصولی تغییر کند، تمویل مالی طالبان قطع گردد و قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد مبارزه با تروریسم اجرایی شود.

این شورا امروز (یک‌شنبه، ۱۹ قوس) در اعلامیه‌‌ای به‌مناسبت «روز جهانی حقوق‌‌ بشر» گفته است که مردم افغانستان بیش از دو سال است که با نقض فاجعه‌بار حقوق اساسی‌شان مواجه هستند.

در اعلامیه‌ی این شورا آمده است که گزارش‌های گزارشگر ویژه‌ی حقوق‌‌ بشر سازمان ملل متحد، وضعیت فاجعه‌بار حقوق‌‌ بشر در افغانستان را تأیید می‌کند.

این شورا گفته است: «اما متأسفانه تریبون‌های رسمی ملل متحد به دیکته‌ی بازیگران معین در جامعه‌ی بین‌المللی همچنان پالیسی ادغام طالبان در جامعه‌ی بین‌المللی و توقع این‌که طالبان تعهدات بین‌المللی افغانستان را اجرا کنند، ترویج می‌نمایند.»

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» افزوده است: «گویا این‌که قتل‌های سیاسی فراقانونی، شکنجه و تصفیه‌ی مخالفان، اجرای سیاست آپارتايد جنسیتی، قومی، مذهبی، زبانی و فرهنگی، اعمال خشونت علیه جامعه، مهندسی دموگرافیک قهری جمعیت کشور و حذف نیمی از جامعه از تحصیل و کار و این‌که شرایط ناگوار مسلط بر کشور، عملا جامعه‌ی افغانستان را فلج نموده و در معرض نابودی و یا تبدیل شدن به منبع سربازگیری تروریسم نموده است، برای‌شان [جامعه‌ی جهانی] محلی از ارعاب ندارد.»

این شورا با اشاره به تحریم دو مقام‌ طالبان از سوی امریکا گفته است که «اقدام‌های تنبیهی محدود بر افراد معین در گروه طالبان حلال مشکلات مردم افغانستان نیست».

امروز به‌مناسبت روز جهانی حقوق‌‌ بشر، شماری از نهادهای بین‌المللی دیگر نیز در اعلامیه‌های خود به وضعیت حقوق‌‌ بشر در افغانستان پرداختند و خواستار پاسخ‌گویی طالبان در برابر نقض حقوق‌‌ بشر شدند.

نمایندگی سیاسی سازمان‌ ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر اعلامیه‌‌ای به این مناسبت، وضعیت حقوق‌‌ بشر در کشور را همچنان «وخیم» توصیف کرد و از طالبان خواست که به تعهدات حقوق‌‌ بشری پابند باشند.

گروه طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، به‌صورت گسترده متهم به نقض حقوق‌‌ بشر، از جمله نقض حقوق اساسی زنان، بازداشت‌های خودسرانه و قتل‌های فراقانونی شده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل متحد پیش از این گفته بودند که رفتار طالبان علیه زنان افغانستان «جنایت علیه بشریت» محسوب می‌شود و نیاز است که در مورد «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان بحث شود.