Photo: sent to Etilaatroz

یک فرمانده پیشین خیزش‌های مردمی در تخار با همسرش توسط طالبان به «قتل رسید»

منابع محلی در ولسوالی اشکمش ولایت تخار می‌گویند که یک فرمانده خیزش‌های مردمی در حکومت پیشین همراه با همسرش توسط افراد طالبان به قتل رسیده است.

دست‌کم چهار منبع به روزنامه اطلاعات روز گفتند که این فرمانده خیزش‌های مردمی عبدالبشیر نام داشت و شنبه‌شب (۱۸ قوس) در خانه‌اش در روستای «کته‌قروق»‌ ولسوالی اشکمش تخار تیرباران شده‌ است.

به‌گفته‌ی این منابع، عبدالبشیر پس ‌از سقوط جمهوریت به پاکستان رفته بود، اما با اخراج مهاجران از آن کشور یک هفته می‌شد که دوباره به افغانستان برگشته بود.

یک منبع محلی گفت که حوالی ساعت ۱۲:۰۰ شنبه‌شب افراد وابسته به ملا امیرخان، رییس فواید عامه‌ی طالبان در تخار در هماهنگی با قاری فیروز، آمر استخبارات این گروه در اشکمش به خانه‌ی عبدالبشیر یورش برده و او و همسرش را در اتاق خواب تیرباران کرده‌اند.

این منبع اضافه کرد که همسر عبدالبشیر حامله‌ بوده است.

این منبع که از نزدیکان عبدالبشیر است، افزود که وی یک خانواده‌ی ۱۱ نفری را که شامل همسر بیوه و یتیمان برادرش هستند، سرپرستی می‌کرد.

مسئولان امنیتی طالبان در تخار ادعای قتل این فرمانده خیزش مردمی توسط اعضای این گروه را رد یا تأیید نمی‌کنند. سخن‌گوی فرماندهی این گروه به پرسش خبرنگار روزنامه اطلاعات روز پاسخ نداد.

طالبان پیش از این هم بارها نظامیان پیشین را بازداشت، زندانی و شکنجه کرده و در برخی موارد متهم به قتل آنان شده‌اند، درحالی‌که این گروه عفو عمومی اعلام کرده و گفته بود نظامیان پیشین مصون هستند.

در این دو سال حاکمیت طالبان، چندین نظامی پیشین به‌گونه‌ی مرموز نیز به قتل رسیده‌اند.

به‌تازگی در ولسوالی رباط‌سنگی هرات افراد مسلح ناشناس، یک فرمانده پیشین پولیس محلی به‌نام محمدنعیم جمشیدی را به قتل رسانده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، این نظامی پیشین حوالی ساعت ۵:۰۰ عصر روز گذشته در منطقه‌ی «چهاردره»ی رباط‌سنگی، هدف حمله‌ی دو مرد موتورسایکل‌سوار قرار گرفته و به ضرب گلوله کشته شده است.

انگیزه‌ی قتل او و هویت‌ افراد ضارب تا اکنون روشن نیست. مسئولان محلی طالبان در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند.