ائتلاف زنان معترض

ائتلاف جنبش‌های زنان معترض: جامعه‌ی جهانی جلو نقض حقوق بشر در افغانستان را بگیرد

ائتلاف جنبش‌های زنان معترض افغانستان می‌گوید که جامعه‌ی جهانی بر اساس تعهدات خود طبق اسناد حقوق بشری، باید جلو نقض حقوق بشر در افغانستان را بگیرد و از زنان و دختران افغانستان برای دستیابی به حقوق شان حمایت کند.

این ائتلاف در اعلامیه‌ای که به‌مناسبت دهم دسامبر یا روز جهانی حقوق بشر نشر کرده، خواستار اقدامات عملی و مؤثر جامعه‌ی جهانی، از جمله سازمان ملل متحد، نهادهای حقوق بشری و دولت‌ها برای توقف نقض حقوق بشر و حقوق زنان شده است.

ائتلاف جنبش‌های زنان معترض گفته‌ است درحالی‌که جهان از برابری زن و مرد در تمام حقوق انسانی سخن می‌زند، امروز زنان در افغانستان از طبیعی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوق شان، از جمله حق آموزش، کار، مشارکت سیاسی، آزادی، برگزاری تجمعات و اعتراضات محروم هستند.

این ائتلاف گفته است که پاسخ طالبان به اعتراض و دادخواهی زنان علیه این محرومیت‌ها، ارعاب و تهدید، سرکوب شدید، بازداشت‌های خودسرانه و زندان، شکنجه و قتل بوده است.

در حال حاضر دست‌کم چهار زن معترض از چندین هفته به این‌سو در زندان طالبان به‌سر می‌برند.

اخیرا گزارش‌هایی درباره‌ی وضعیت نامناسب و بیماری برخی از این زنان منتشر شده است.

دیروز ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان از طالبان خواسته است که روز جهانی حقوق بشر را با آزادی تمام مدافعان حقوق بشر، از جمله زنان معترض گرامی بدارند.