Photo: Social Media

یوناما: طی سه ماه اخیر ۶۵ نفر در حملات و انفجارها کشته شده‌اند

در آخرین گزارش ربع‌وار آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت درباره‌ی افغانستان آمده است که دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در طول این دوره گزارش کشته‌شدن ۶۵ نفر و زخمی‌شدن ۱۲۵ نفر دیگر را ثبت کرده است.

دوره‌ی این گزارش از ۱۸ سپتامبر تا اول دسامبر را در بر می‌گیرد.

در این گزارش آمده است که مهمات منفجرنشده و حملات عمدی با استفاده از مواد منفجره‌ی دست‌ساز از عوامل اصلی آسیب به غیرنظامیان در افغانستان هستند.

گفته شده که در طول دوره‌ی گزارش، یوناما دست‌کم ۶۵ کشته و ۱۲۵ زخمی از غیرنظامیان را ثبت کرده است که در میان کشته‌شده‌ها ۲۶ کودک شامل هستند.

طبق گزارش یوناما، اکثر مرگ و جراحات کودکان ناشی از مهمات منفجرنشده بوده است.

همچنین سه حمله علیه شیعیان در کابل و بغلان باعث کشته‌شدن ۳۹ نفر و زخمی‌شدن ۸۷ نفر دیگر شده است. مسئولیت این حملات را گروه داعش برعهده گرفت.

در گزارش یوناما به دو حمله‌ی مسلحانه در منطقه‌ی هزاره‌نشین هرات اشاره نشده است که در آن چهار روحانی شیعه و چهار نفر دیگر کشته شده‌اند. مسئولیت این دو حمله را هیچ گروهی برعهده نگرفته است.

قتل فراقضایی نظامیان و مقام‌های پیشین

در گزارش دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت آمده است که یوناما طی سه ماه اخیر، دست‌کم ۱۰ مورد قتل فراقانونی، ۲۱ مورد بازداشت خودسرانه و هشت مورد شکنجه‌ی نظامیان و مقام‌های حکومت پیشین را مستند کرده است.

یوناما همچنین چهار قتل فراقانونی، ۷۹ بازداشت خودسرانه و ۱۵ مورد شکنجه و بدرفتاری با افراد متهم به وابستگی به «جبهه مقاومت ملی افغانستان» و داعش را ثبت کرده است.

این دفتر گفته است که پس از نشر گزارشی درباره‌ی نقض حقوق بشری نظامیان و مقام‌های پیشین در آگست، عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان گفته است که با توجه به عفو عمومی، هر گونه اقدام انتقام‌جویانه جرم تلقی می‌شود و عاملان آن تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

رهبر طالبان پس از دست یافتن این گروه به قدرت عفو عموی اعلام کرد که شامل حال مقام‌ها و نظامیان پیشین می‌شد، اما در دو سال حکومت طالبان بارها نظامیان پیشین بازداشت، شکنجه و به قتل رسیده‌اند.