چین: بین حکومت افغانستان و طالبان پادرمیانی می‌کنیم

اطلاعات روز: پس از نشر گرازش‌ها مبنی بر سفر هیأت طالبان به چین، وزارت خارجه‌ی چین دیروز رسماً اعلام کرد که میان افغانستان و طالبان پادرمیانی می‌کند. هانگ لی، سخنگوی وزارت خارجه‌‌ی چین دیروز در یک نشست خبری در پکن گفته است که کشورش برای پادرمیانی میان دولت افغانستان و طالبان برای ثبات در این کشور آمادگی کامل دارد.

دو هفته پیش روزنامه‌ی پاکستانى «دی نیوز انترنشنل» گزارش داده که یک هیأت بلند‌پایه‌ی دفتر قطر طالبان به ریاست قارى دین محمد، در ماه نوامبر سال 2014 به چین سفر کرده و ‌با مقام‌هاى چینى در مورد افغانستان گفت‌وگو کرده است. اما مقام‌های حکومتی در این مورد اظهار بی‌خبری کردند.

ولی به‌دنبال آن، ایمل فیضی، سخنگوی رییس جمهور پیشین گفت که طالبان در ماه نوامبر و قبل از آن به چین سفرهایی داشته و این سفرها از سوى مسئولان استخبارات پاکستان تنظیم شده‌اند. در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه‌ی چین گفته است که کشورش برای برقراری صلح و ثبات پایدار در افغانستان تلاش می‌کند.

به گفته‌ی او، چین دوست و همسایه‌ی افغانستان است و کشورش از نزدیک تحولایت این کشور را بررسی می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه‌ی چین گفته‌ است که کشورش از روند صلح به رهبری خود افغان‌ها حمایت می‌کند و در تلاش است‌ در روند صلح افغانستان نقش اساسی را بازی کند.

از سوی دیگر، یک مقام‌ حکومت به خبرگزاری پژواک گفته است که طالبان دو‌باره با مقام‌های چین دیدار کرده‌اند. به گفته‌ی او، این دیدار و گفت‌و‌گو با رضایت مقام‌های حکومتی انجام شده است. منبع تأکید کرده است که چین برای گفت‌وگو با طالبان هیأت تعین کرده و ‌اعضای این هیأت، در کابل با مقام‌های حکومتی نیز گفت‌و‌گو کرده‌اند.

محمد اشرف غنى در سفرش به چین گفته بود که چین نقش اساسی در تأمین صلح افغانستان دارد. رییس جمهور پس از بازگشت از چین در کابل گفت که به همکارى چین طرح‌هاى تأمین صلح در منطقه را ساخته است. در همین حال، شماری از فعالان مدنی در کشور تأکید دارند که حکومت از جریان‌ گفت‌و‌گوهایش‌ با طالبان، به مردم معلومات دهد.