رزا اوتنبایوا
Photo: UNAMA

اوتنبایوا: باید تعامل مستقیم بیشتری با طالبان صورت گیرد

رزا اوتنبایوا، نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان و رییس یوناما خواستار تعامل مستقیم بیشتر با طالبان، از جمله در کابل شده است.

خانم اوتنبایوا که شام‌ امروز (چهارشنبه، ۲۹ قوس) به وقت کابل در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان صحبت می‌کرد، گفت که باید از تمایل طالبان برای گفت‌وگو‌ با جامعه‌ی بین‌المللی استفاده‌ی بیشتری صورت گیرد.

نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت که «گفت‌وگو مشروعیت نمی‌بخشد، می‌توان از آن برای ابراز عدم تأیید و در عین حال تشویق به تغییر استفاده کرد».

او گفت که ما از آگست سال ۲۰۲۱ تا اکنون اغلب در مورد درس گرفتن از تعامل خود با طالبان صحبت کردیم و افزود که «من معتقدم که یکی از درس‌ها این است که به اندازه‌ی کافی [تعامل] وجود نداشته است».

خانم اوتنبایوا در این نشست گفت که به باور او استفاده از تمایل طالبان به تعامل، باید یکی از عوامل هدایت‌کننده‌ی رویکرد آینده‌ی جامعه‌ی جهانی در مورد افغانستان باشد.

او عامل دیگر را «اجماع بین‌المللی با دوام و دقیق‌تر» دانست و ابراز امیدواری کرد که در نشست آینده‌ی نمایندگان ویژه کشورها در مورد افغانستان، این اجماع بدست آید.

تداوم بازداشت‌های خودسرانه

نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست شورای امنیت گفت که با وجود آزادی دو فعال حقوق‌ زن در روزهای اخیر، بازداشت‌های خودسرانه‌ی مدافعان حقوق‌بشر و کارکنان رسانه‌ها در افغانستان همچنان ادامه دارد.

او وضعیت حقوق‌‌بشر در افغانستان امروز را با «رکورد تبعیض سیستماتیک علیه زنان و دختران، سرکوب مخالفان سیاسی و آزادی بیان، فقدان نمایندگی معنی‌دار اقلیت‌ها، تداوم مصادیق کشتار فراقانونی، دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری» توصیف کرده است.

رییس هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گفت که عدم پیشرفت در حل مسائل حقوق‌بشری، عامل کلیدی بن‌بست کنونی افغانستان است.

او گفت که یوناما در مورد حقوق‌بشر با طالبان گفت‌‌وگو دارد و در برخی موارد از جمله برخورد با زندانیان، منافذی وجود دارد.

خانم اوتنبایوا افزود که «ما می‌بینیم که بسیاری از مقامات بالفعل (طالبان) آماده‌ی تعامل بیشتر با یوناما و آگاهی از استانداردهای حقوق بشر هستند.»

آسیب‌پذیری شیعیان

نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست شورای امنیت این سازمان گفت که جامعه‌ی شیعه افغانستان همچنان در خطر آسیب‌پذیری نامتناسب قرار دارند.

او افزود که سه حمله‌ی اخیر علیه شیعیان که منجر به کشته شدن ۳۹ نفر شد، در دوره تحت پوشش آخرین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد ثبت شده است.

خانم اوتنبایوا گفته است که مسئولیت این حملات را شاخه‌ی خراسان گروه داعش به عهده گرفته است.

او به حملات اخیر علیه شیعیان در هرات نیز اشاره کرد و گفت که در سه حمله‌ی هدفمند در این ولایت علیه روحانیون شیعه، نُه نفر کشته شده‌اند.

وضعیت بشری نگران‌کننده 

رزا اوتنبایوا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که وضعیت بشری در افغانستان همچنان نگران‌کننده است.

او افزود که ما وارد زمستانی می‌شویم که در آن بیش از ۲۰ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند.

نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که با توجه به کاهش بودجه برای کمک‌های بشردوستانه در سال جاری، بسیاری از شهروندان نیازمند افغانستان نسبت به سال گذشته آسیب‌پذیرتر هستند.

او افزود که اوچا در مورد وضعیت بشردوستانه و کمبود بودجه با جزئیات توضیح خواهد داد، اما می‌خواهد بر فوریت این موضوع تأکید کند.

نگرانی کشورهای منطقه 

نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت این سازمان گفت که کشورهای منطقه از افزایش احتمالی تهدیدات از داخل افغانستان، به شدت نگران هستند.

او افزود که به ویژه پاکستان متقاعد شده که طالبان برای مهار جنگ‌جویان تی‌تی‌پی که مسئولیت حملات تروریستی بزرگ در این کشور را به عهده گرفته است، کم‌کاری کرده‌اند.

خانم اوتنبایوا در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به وضعیت آموزش در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت که کیفیت آموزش در این کشور یک نگرانی فزاینده است.

او به تأثیرات تغییرات اقلیمی بر زندگی مردم افغانستان نیز پرداخت و تأکید کرد که مردم این کشور نمی‌تواند با چالش‌های ناشی از تغییرات اقلیمی رسیدگی کنند.