Photo: via www.asahi.com

انجنیر بازنشسته‌ی جاپانی برای ادامه‌ی فعالیت‌های بشردوستانه‌ی ناکامورا به افغانستان آمده است

رسانه‌های جاپانی گزارش داده‌اند که «نوریو اوا»، انجنیر بازنشسته‌ی جاپانی برای ادامه‌‌ی فعالیت‌های بشردوستانه و احیای پروژه‌های تیتسو ناکامورا به شرق افغانستان سفر کرده است.

رسانه‌ی جاپانی «آساهی شیمبون» امروز (شنبه، ۲ جدی) با نشر گزارشی نوشته است که این انجنیر ۷۳ ساله در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به شرق افغانستان رفته است.

بر اساس گزارش این رسانه‌ی جاپانی، نوریو آوا و همکارانش پروژه‌‌ی تیتسو ناکامورا را برای تأمین آب و احیای فضای سبز ادامه می‌دهند.

این انجنیر جاپانی گفته است: «ما تجربیات و دانش خود را با متخصصان محلی به اشتراک خواهیم گذاشت و از آن استفاده‌ی کامل خواهیم کرد، اگرچه از نظر توانایی عمل کردن و عشق به دیگران، با داکتر ناکامورا مقایسه نمی‌شویم.»

در گزارش این رسانه آمده است که نوریو‌ آوا و همکارانش در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به محل ساخت یک کانال آبیاری در شرق افغانستان رسیدند؛ جایی که یک کانال آب به طول ۴.۳ کیلومتر در دامنه‌ی یک کوه در حال راه‌اندازی بود.

این انجنیر بازنشسته‌ی جاپانی با ستایش از پروژه‌های تیتسو ناکامورا گفته است که او همواره می‌خواست پس از بازنشستگی به ناکامورا کمک کند، اما قبل از این‌که بازنشسته شود، او در افغانستان کشته شد.

تیتسو ناکامورا، داکتر و امداد‌‌‌گر جاپانی در افغانستان به «کاکا مراد» مشهور بود.

ناکامورا در افغانستان در کنار فعالیت‌های درمانی و بشردوستانه، پروژه‌هایی را در بخش زراعت و آبیاری نیز راه‌اندازی کرده است.

او در سال ۲۰۰۳ یک کانال آبیاری موسوم به «مروارید» را در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان راه‌اندازی کرد.

این کانال آب رودخانه‌ی کنر را به ولسوالی «خیوه»ی ننگرهار انتقال می‌دهد و در ساخت آن از روش‌هایی سنتی مرسوم در زادگاه ناکامورا در شهر فوکوئوکا جاپان استفاده شده است.

این داکتر و امدادگر جاپانی در چهارم ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی در یک حمله‌ی مسلحانه در شهر جلال‌آباد کشته شد.

مرگ او در افغانستان و جاپان با واکنش‌های گسترده‌ مواجه شد و پیکرش در هفتم دسامبر آن سال با تشریفات رسمی دولتی و با حضور رییس‌جمهور پیشین افغانستان، به زادگاهش منتقل شد.