وزیر خارجه‌ی ایران این هفته‌ به کابل می‌آید

اطلاعات ورز: وزارت امور خارجه‌ی کشور اعلام کرده است که وزیر‌ خارجه‌ی ایران در هفته‌ی روان برای گسترش روابط دو کشور وارد کابل می‌شود. از سوی دیگر، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران گفته است که جواد ظریف، وزیر خارجه‌ی این کشور در آینده‌ی نزدیک وارد کابل می‌شود.

به گفته‌ی او، آقای ظریف در این سفر با مقام‌های حکومتی افغانستان روی گسترش همکاری‌ها و نهایی شدن سند همکاری‌های استراتژیک میان کابل و تهران بحث می‌کند. خبرگزاری ایسنا به نقل از خانم افخم گزارش داده است که روابط کابل و تهران در چند ماه اخیر گسترش یافته است.

او گفته است که اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در یک فرصت مناسب به تهران سفر خواهد کرد. ولی ارگ ریاست جمهوری در مورد سفر اشرف غنی به تهران چیزی نگفته است. پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، مقام‌های این حکومت برای گسترش روابط، حل مشکلات مهاجران افغان و همکاری این کشور در زمینه‌ی برقراری صلح به تهران سفر کردند.

مشاور امنیت ملی چندی پیش به تهران سفر کرد و پس از با‌زگشت، از روابط جدید میان دو کشور خبر داد. گفته می‌شود که اتمر در این سفر از مقام‌های ایران خواسته است که به کابل سفر کنند. به دنبال آن، سخنگوی ریاست جمهوری گفته بود، مشاور امنیت ملی طرح‌ چگونگی انجام گفت‌وگوهای صلح با طالبان را با مقام‌های ایران مطرح کرده است.

به گفته‌ی او، این موضوع بخش مهم توافق‌نامه‌ی استراتژیک میان کابل و تهران خواهد بود. حضور نیروهای خارجی در کشور همواره نگرانی‌های ایران را به همراه داشته؛ اما مقام‌های حکومتی بارها تأکید کرده‌اند، به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد‌ از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه استفاده کند.