Photo: Tasnim

کاظمی: دیدار مهاجران افغانستانی با متقی در مشهد «تشریفاتی» و «یک‌طرفه» بود

محمدکاظم کاظمی، شاعر و نویسنده‌ی شناخته‌شده‌‌ی اهل افغانستان در شهر مشهد ایران، دیدار شماری از مهاجران افغانستانی با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در «قنسولگری افغانستان» در این شهر را «تشریفاتی» و «یک‌طرفه» توصیف کرده است.

آقای کاظمی امروز (سه‌شنبه، ۵ جدی) با نشر پستی در صفحه‌‌ی اینستاگرام خود نوشته است که جمعی از اشخاص سرشناس مهاجر، به‌شمول علما، فرهنگیان، متخصصان و فعالان اجتماعی و اقتصادی پس از دریافت تماس از «قنسولگری افغانستان» در مشهد، در جلسه‌ی دیدار با سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان شرکت کردند.

این شاعر که خود از اشتراک‌کنندگان این جلسه بوده، افزوده است: «تصور این بود که این گروه وسیع که به جلسه دعوت شده‌اند، موقعیتی برای بیان دغدغه‌های مهم و کلانی که در مورد مسائل مملکت دارند، پیدا می‌کنند؛ به‌خصوص که پیش از این، در جلساتی که قنسولگری افغانستان برگزار می‌کرد، رویه همین بود و جلسات عمدتا شکل بحث آزاد را داشت.»

آقای کاظمی گفته است که انتظار می‌رفت جلسه به شکلی برگزار شود که افراد از گروه‌های مختلف خواسته‌ها، مطالبات و انتقادهای‌شان را بیان کنند، ولی از میان جمع تنها دو عالمی دینی و یک شاعر، به شکل «گزینشی» انتخاب شدند تا صحبت کنند.

به‌گفته‌ی آقای کاظمی، «درحالی‌که بحث‌های مهمی در مورد ترکیب حکومت و رویه‌های قومی و مذهبی و زبانی آن وجود دارد، دغدغه‌ی اصلی سه نفری که به نمایندگی از مهاجران در آن‌جا سخن گفتند، مسائلی از جنس هزینه‌های خدمات قنسولی بود، یا این‌که چرا مهاجران از ایران امکان اعزام به سفر حج یا ایجاد حوزه‌ی علمیه‌ی مستقل ندارند.»

او افزوده است که در زمینه‌ی زبان و ادبیات و مسائلی مانند فارسی‌ستیزی، وضعیت ادبیات و هنر و نشر کتاب نیز بحث‌های جدی وجود داشت، اما در صحبت‌های فردی که به‌عنوان نماینده‌ی شاعران انتخاب شده بود، چیزی در مورد این مسائل وجود نداشت.

آقای کاظمی گفته است: «انتظار می‌رفت در وضعیتی که جمعی از جامعه‌ی مهاجر به احترام دست‌اندرکاران قنسولگری افغانستان این دعوت را پاسخ گفته‌اند و طبیعتا در معرض انتقادها نیز قرار خواهند گرفت، از سوی سرپرست وزارت و هیأت همراه او، مجالی برای ارائه‌ی دیدگاه‌ها و انتقادهای جدی آنان فراهم شود. تا حداقل به بهای وقت و اعتباری که صرف کرده‌اند، از شرکت در این جلسه احساس خسارت نکنند، و زحمتی که مسئولان قنسولگری کشیدند به هدر نرود.»

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان که برای اشتراک در یک کنفرانس در مورد فلسطین به تهران رفته بود، روز گذشته به شهر مشهد ایران سفر کرده است.

او علاوه بر والی شهر مشهد ایران، با شماری از مهاجران افغانستانی در این شهر نیز دیدار کرده است.

تصاویر منتشرشده از این دیدار نشان می‌دهد که محمدکاظم کاظمی و سید ابوطالب مظفری، از شاعران شناخته‌شده‌ی افغانستان مقیم مشهد نیز در این دیدار حضور دارند.

حضور این دو شاعر در جلسه‌ی دیدار با سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان با انتقادات و واکنش‌های گسترده‌ در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

به نظر می‌رسد آقای کاظمی پستی را که در اینستاگرام خود منتشر کرده، در واکنش به این انتقادات نوشته‌ است.