UN Photo / Jean Marc Ferré

ریچارد بنت: بازداشت زنان به‌دلیل «بدحجابی» بیانگر محدودیت بیشتر بر آزادی آنان است

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در امور افغانستان گفته است که بازداشت زنان به‌دلیل «بدحجابی» در کابل بیانگر محدودیت‌های بیشتر طالبان بر آزادی زنان و تضعیف حقوق آنان است.

او امروز (جمعه، ۱۵ جدی) در ایکس نوشته است که باید همه‌ی زنان بازداشت‌شده رها شوند.

این در حالی است که منابع می‌گویند طالبان در روزهای اخیر ده‌ها دختر جوان را از منطقه‌ی دشت برچی در غرب کابل «به بهانه‌ی عدم رعایت حجاب» بازداشت کرده‌اند.

چندین منبع در این منطقه به روزنامه اطلاعات روز تأیید کرده‌اند که روند تازه‌ی بازداشت دختران جوان روز دوشنبه (۱۱ جدی) آغاز شده است.

در همین رابطه، در یک پیام صوتی که روزنامه اطلاعات روز به آن دست یافته است، یک عضو طالبان می‌گوید که امر به معروف و نهی از منکر این گروه امر کرده است که «هرکس که حجاب نداشت، مستقیم در موتر بیندازید و در حوزه دو روز – سه روز بندی‌ باشد».

عبدالغفار فاروق، سخن‌گوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در گفت‌وگو با رسانه‌های خارجی بازداشت زنان به دلیل آنچه «بدحجابی» خوانده، تأیید کرده است.

گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل امروز جمعه در ایکس نوشته است: «بازداشت‌های اخیر زنان در کابل افغانستان به‌دلیل «بدحجابی» که توسط طالبان تأیید شده است، متأسفانه بیانگر محدودیت‌های بیشتر بر آزادی بیان زنان و تضعیف سایر حقوق [آنان] است.»

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان بارها اقدام به بازداشت دختران و زنان از خیابان‌ها کرده‌اند، اما این اولین‌بار است که دختران جوان از یک منطقه‌ی خاص به‌صورت دسته‌جمعی بازداشت می‌شوند.

این گروه در بیش از دو سال گذشته محدودیت‌های گسترده بر حضور زنان در جامعه وضع و رعایت پوشش مورد نظر خود را «اجباری» اعلام کرده‌اند.