Photo: Social Media

نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان: بازداشت زنان از خیابان‌ها در تاریخ کشور بی‌سابقه است

«شورای هماهنگی نمایندگی‌های دیپلماتیک و قونسلی» افغا‌نستان بازداشت زنان و دختران از جاده‌های کابل به بهانه‌ی «بدحجابی» را محکوم کرده و گفته است که این‌گونه بازداشت‌ها در تاریخ معاصر افغانستان «بی‌سابقه» است.

این شورا امروز (دوشنبه، ۱۸ جدی) با نشر اعلامیه‌‌ای گفته است که این‌گونه بازداشت‌ها «نقض صریح حیثیت و حریم خصوصی آن‌ها و همچنین بی‌اعتنایی آشکار به رسوم و فرهنگ ما و هنجارهای شناخته‌شده‌ی حقوق‌ بشر است».

در اعلامیه‌ی این شورا آمده است: «ما خواهان آزادی فوری و بدون قیدوشرط همه‌ی‌شان هستيم. به این شکل بازداشت در تاریخ معاصر افغانستان بی‌سابقه است.»

«شورای هماهنگی نمایندگی‌های دیپلماتیک و قونسلی افغانستان» گفته است که این‌گونه «دستگیری‌های خودسرانه» بافت اجتماعی و اعتماد را در افغانستان هرچه بیشتر تضعیف می‌کند.

این شورا همبستگی خود را با زنان افغانستان ابراز کرده و از جامعه‌ی بین‌المللی خواسته است که در برابر این تخلفات طالبان اقدامات سریع و همه‌جانبه نمایند.

طالبان روند بازداشت دختران و زنان جوان از جاده‌های کابل «به بهانه‌ی عدم رعایت حجاب» را از دوشنبه هفته‌ی گذشته آغاز کردند و در روزهای اخیر نیز ادامه داشته است.

منابع محلی به روزنامه اطلاعات روز تأیید کرده‌اند که تنها در روز دوشنبه هفته‌ی گذشته طالبان از اطراف مرکز تجارتی «برچی‌سنتر» در غرب کابل ۱۰ تا ۱۵ دختر جوان را بازداشت کرده‌اند.

در روزهای گذشته از بازداشت شماری از دختران از ساحه‌ی خیرخانه‌ی شهر کابل نیز گزارش شده است.

در همین رابطه، در یک نوار صوتی که به روزنامه اطلاعات روز فرستاده شده است، یک عضو طالبان می‌گوید که امر به معروف و نهی از منکر این گروه امر کرده است که «هرکس که حجاب نداشت، مستقیم در موتر بندازید و در حوزه دو سه روز بندی‌ باشد.»

این عضو طالبان در این نوار صوتی می‌گوید که وزارت امر به معروف و نهی منکر این گروه افزوده است که پس از سه روز اگر پدر یا برادر دختران ضمانت‌شان را کردند آزاد کنید، در غیر این‌صورت پرونده‌ی رسمی تشکیل دهید و به زندان «پلچرخی» بفرستید.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان بازداشت این دختران را تأیید کرده و آنان را متهم به «ترویج بی‌حجابی» کرده است.

او افزوده است که این دختران به اتهام «ترویج بی‌حجابی» از سوی این گروه «تنبیه» شده‌اند.

بازداشت دختران جوان به اتهام «بدحجابی» از سوی طالبان با واکنش‌های گسترده‌ مواجه شده است.

ریچارد بنت، گزارشگر حقوق‌‌ بشر سازمان ملل متحد نیز این بازداشت‌ها را محکوم‌ کرده و خواستار آزادی همه‌ی آنان شده است.

اما سخن‌گوی طالبان گفته است که این زنان و دختران برای ساعاتی در حضور اعضای خانواده‌ی‌شان «توصیه و تنبیه» و سپس آزاد شده‌اند.