وزارت مبارزه با مواد مخدر: پاسخگوی مصرف 7.6 میلیارد دالر نیستیم

اطلاعات روز: وزارت مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که این وزارت پاسخگوی مصرف 7.6 میلیارد دالر برای مبارزه با مواد مخدر نیست. محمد ابراهیم ازهر، معین مالی و اداری این وزارت می‌گوید، این مبلغ پول از طریق وزارت مبارزه با مواد مخدر و در با هماهنگی این وزارت مصرف نشده؛ بنابراین، ما پاسخگو و مسئول مصرف این پول‌ها نیستیم.

در خبرنامه‌ی دفتر رسانه‌های این وزارت آمده است، رسانه‌ها گزارش داده‌اند که 7.6 میلیارد دالر برای مبارزه علیه مواد مخدر به مصرف رسیده است؛ ولی این مربوط به وزارت مبارزه با مواد مخدر نمی‌شود. با این حال، مشخص نیست، این مبلغ پول در سال‌های گذشته توسط که و چگونه برای مبارزه با مواد مخدر مصرف شده است.

وزارت مبارزه با مواد مخدر برخی از کشورهای خارجی را متهم به صادر کردن «پیش‌سازهای مواد مخدر» می‌کند و می‌گوید که 95 درصد پول این پدیده به جیب مافیا می‌ریزد. معین مالی و اداری این وزارت گفت که هم اکنون صرف چهار درصد پول کشت کوکنار و تولید مواد مخدر به افغان‌ها و دهقانان می‌رسد.

او در ادامه تأکید کرد که افغانستان هیچ دلیل و بهانه‌‌ای برای کشت مواد مخدر ندارد و برای جلوگیری از آن باید سطح آگاهی مردم بلند برده شود. افغانستان هنوز یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌های مواد مخدر در جهان به شمار می‌رود. بر اساس آمارهای ارائه شده، بیش از 90 درصد مواد مخدر مورد نیاز جهان از افغانستان تأمین می‌شود.

با این وجود اما‌ معین مالی و اداری وزارت مبارزه با مواد مخدر تأکید دارد، مسئول این مصیبت تنها افغانستان نیست، بلکه بیش‌ترین مشکل از صادر نمودن «پیش‌سازهای مواد مخدر» است که توسط کشورهای خارجی صادر می‌شود. برای مبارزه با مواد مخدر در 13 سال گذشته‌، میلیون‌ها دالر به مصرف رسید؛ اما برای کاهش آن تأثیر نداشته است.

چندی پیش وزارت مبارزه با مواد مخدر و سازمان ملل با نشر گزارشی اعلام کرد که در سال 2014 کشت مواد مخدر 7 درصد و تولید آنان 17 درصد افزایش یافته است. در برخی از موارد گزارش شده است که شماری از مقام‌های بلندپایه‌ی دولتی در قاچاق مواد مخدر دست دارند؛ اما هنوز نام‌ هیچ یکی از آنان افشا نشده است.

یکی از منابع تمویل طالبان تروریست، قاچاق مواد مخدر است. کوکنار زیادتر در ولایت‌های نا‌امن کشور، از جمله قندهار و هلمند کشت می‌شود. در همین حال، معین مالی و اداری وزارت مبارزه با مواد مخدر از علمای دینی خواست که مردم را از کشت، تولید، قاچاق و استفاده‌ی مواد مخدر با تفسیر آیات قرآنی و احادیث منع کنند.

او این اظهارات را ‌روز شنبه هفته‌ی روان در نشست مشترک هیأت اعزامی کابل به قندهار در مورد وضعیت مواد مخدر‌ بیان کرده است. در خبرنامه‌ی دفتر رسانه‌های این وزارت آمده است، در این نشست توریالی ویسا، سرپرست ولایت قندهار، رییس شورای ولایتی و رییس شورای علمای قندهار نیز حضور داشتند.

سرپرست والی قندهار در این نشست گفته است که تقریبا 100000 معتاد در قندهار وجود دارند و اگر هر‌کدام این‌ها روزانه 1 دالر مواد مخدر مصرف کنند، 100000دالر در هر روز به جیب قاچاق‌بران می‌ریزد. به گفته‌ی او، برای جلوگیری از کشت کوکنار، باید برای دهقانان برنامه‌های معیشت بدیل در نظر گرفته شود.