«شورای مقاومت ملی»: انفجارهای اخیر ماهیت «ادعای دروغین» امنیت سراسری طالبان را نشان می‌دهد

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» در واکنش به انفجارهای دیروز در غرب کابل و شهر مزارشریف، گفته است که این‌گونه حملات ماهیت «ادعای دروغین» امنیت سراسری طالبان را نشان می‌دهد.

این شورا بامداد امروز (جمعه، ۲۲ جدی) با نشر اعلامیه‌‌ای، این حملات را محکوم و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده است.

در اعلامیه‌ی این شورا آمده است: «حملات تروریستی زنجیره‌ای که همه‌روزه منجر به شهادت و زخمی‌شدن شمار زیادی از هم‌وطنان بی‌گناه ما می‌شود، جنایات هولناکی است که توسط گروه طالبان و گروه‌های تروریستی مورد حمایت آنان انجام می‌شود و ماهیت ادعای دروغین تأمین امنیت سراسری گروه طالبان را به‌صورت واضح به نمایش می‌گذارد.»

این شورا تروریسم را یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها و چالش‌های افغانستان امروز دانسته و افزوده است: «همه می‌دانند که با تسلیم‌دهی قدرت به گروه طالبان، احترام به حقوق‌بشر از کشور رخت بسته و حق زندگی انسانی از مردم افغانستان سلب شده است، نظم امنیتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور در حال نابودی است.»

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» از سازمان ملل متحد، جامعه‌ی جهانی و کشورهای منطقه خواسته است که برای فراهم‌کردن زمینه‌ی برگشت دموکراسی در افغانستان، اقدامات ضروری را به‌صورت مشترک انجام دهند.

بعد از ظهر دیروز دو‌‌ انفجار در غرب کابل و شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، به وقوع پیوست که شماری کشته و زخمی برجای گذاشت.

در انفجار شهر مزارشریف، براساس اطلاعات منابع صحی، پنج نفر زخمی شدند. برخی منابع دیگر تلفات این انفجار را دو کشته و سه زخمی اعلام کرده‌اند.

در انفجار کابل، براساس اطلاعات پولیس طالبان، دو نفر کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند، درحالی که شاهدان عینی تلفات این انفجار را حدود ۱۰ کشته و بیش از ۲۰ زخمی اعلام کرده‌اند.

مسئولیت این انفجارها را تا اکنون فرد یا گروهی به عهده نگرفته است.

این دومین انفجار در هفته‌ی جاری در منطقه‌ی دشت برچی در غرب کابل بود. روز شنبه هفته‌ی جاری نیز انفجاری در این منطقه یک موتر شهری نوع کاستر را هدف قرار داد.

طالبان اعلام کردند که در این انفجار دو نفر کشته و ۱۴ نفر زخمی شدند، اما بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط بستگان قربانیان در شبکه‌های اجتماعی، در این حمله دست‌کم پنج نفر از جمله یک زن جوان، کشته شدند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که در این حمله ۲۵ نفر از مردم هزاره‌ کشته و زخمی شده‌اند.

مسئولیت این انفجار را گروه داعش به عهده گرفت.