و‌زارت دفاع: حضور داعش در کشور جنبه‌ی تبلیغاتی دارد

اطلاعات روز: عنایت‌الله نظری، سرپرست وزارت دفاع ملی دیروز در نشست استجوابی مقام‌های امنیتی در مجلس سنا گفت، حضور داعش در کشور جنبه‌ی تبلیغاتی دارد؛ اما سرگروه‌‌های ‌طالبان در شماری از ولایت‌ها با این گروه بیعت کرده‌اند. او افزود که طالبان صرف چهر‌ه‌های‌شان را به گروه‌ داعش بدل کرده‌اند.

در چند هفته‌ی اخیر گزارش شده است که هزاران خانواده‌‌ی خارجی در شماری از ولایت‌های کشور جابه‌جا شده و خودشان را مربو‌ط به گروه داعش خوانده‌اند. بر اساس معلومات مقام‌های محلی، در بین این خانواده‌ها زنان نیز حضور دارند و آنان با زبان‌های خارجی، از جمله ازبکی صحبت می‌کنند.

اما سرپرست وزارت دفاع گفت که طالبان از این طریق در تلاش ایجاد ترس و هراس در میان مردم هستند. مجلس سنا دیروز سرپرستان وزارت‌های دفاع و داخله و معاون ریاست عمومی امنیت ملی را برای پاسخ‌گویی در مورد حضور گروه داعش و افزایش ناامنی‌ها در کشور فرا‌خوانده بود.

عنایت‌الله نظری، سرپرست وزارت دفاع در پاسخ به سوال‌های سناتوران، انتقال مسئولیت‌های امنیتی، توقف عملیات شبانه و فرار تروریستان از پاکستان و جاگرفتن آنان در افغانستان را از عوامل افزایش ناامنی خواند. او افزود، نهادهای امنیتی برای بهبود امنیت در کشور عملیات سه ماهه‌‌‌ی زمستانی و بهاری را زیر نام «فتح» طرح‌ریزی کرده‌اند.

به گفته‌ی او، با عملی شدن این برنامه، وضعیت امنیتی در کشور تا حدی بهبود می‌یابد. به‌دنبال آن، ایوب سالنگی، معین و سرپرست وزارت داخله گفت، مشکلات امنیتی وجود دارند؛ اما نیروهای امنیتی با تلفات زیاد از کشور دفاع کرده‌اند. او نبود شناس‌نامه‌های برقی و سیستم بایومتریک را از مشکلات اصلی پولیس ملی در تعقیب مجرمان عنوان کرد.