Photo: via IR.Special.Representative.for.Afg on X

توافق ایران و پاکستان درباره‌ی تشکیل گروه تماس برای افغانستان و ارائه‌ی پیشنهادات به طالبان

حسن کاظمی قمی، نماینده‌ی ویژه و سفیر ایران در کابل می‌گوید که در سفرش به پاکستان، با همتایان پاکستانی خود توافق کرده‌اند که کشورهای همسایه‌ی افغانستان هسته اصلی گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان را تشکیل داده و بسته‌ای از پیشنهادات سازنده را به حکومت سرپرست افغانستان (طالبان) ارائه کنند.

قمی شب گذشته (دوشنبه، ۲۵ جدی) در رشته‌پیامی در ایکس سفرش به اسلام‌آباد را ادامه‌ی تلاش‌های منطقه‌ای ایران برای کمک به مردم افغانستان خوانده و گفته است که با جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه‌ی موقت و آصف درانی، نماینده‌ی ویژه پاکستان در امور افغانستان و سایر مقام‌های پاکستان دیدار کرده است.

این دیپلمات ایرانی نوشته که در این ملاقات‌ها تأکید کرده است که صلح و ثبات منطقه وابسته‌ به صلح و ثبات در افغانستان است و آنچه که می‌تواند به برقراری این صلح کمک کند، ابتکارات منطقه‌ای با محوریت کشورهای همسایه‌ی افغانستان است.

او نوشته است: «در این چارچوب، با همتایان پاکستانی توافق کردیم که کشورهای همسایه‌ی افغانستان هسته اصلی گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان را تشکیل داده و بسته‌ای از پیشنهادات سازنده را به حکومت سرپرست افغانستان ارائه کنند.»

قمی افزوده است که گروه تماس و دستور کار آن قابل گسترش است و می‌تواند به نگرانی‌های همسایگان افغانستان، کشورهای منطقه و جامعه‌ی بین‌المللی در مورد افغانستان در قالب یک دستور کار مشخص با جدول زمانی منطقی، به‌صورت گام‌به‌گام بپردازد.

وزارت خارجه‌ی پاکستان روز گذشته در خبرنامه‌ای نوشته بود که جیلانی در دیدار با قمی بر ضرورت افزایش هماهنگی برای ثبات منطقه‌ای تأکید کرده است.

به نقل از این خبرنامه، وزیر خارجه‌ی موقت پاکستان نقش کشورهای همسایه‌ی افغانستان برای دستیابی به چشم‌انداز یک منطقه‌ی صلح‌آمیز و باثبات را حیاتی دانسته است.

در خبرنامه‌ی وزارت خارجه‌ی پاکستان آمده است که قمی با آصف درانی، نماینده‌ی ویژه پاکستان در امور افغانستان هم در مورد وضعیت این کشور و روندهای منطقه‌ای برای «صلح و گفت‌وگو» مذاکرات گسترده‌ای انجام داده است.

پیشتر روزنامه اکسپرس تریبون پاکستان درباره‌ی سفر نماینده‌ی ویژه ایران به پاکستان نوشته بود که قرار است قمی با مقام‌های پاکستانی در مورد وضعیت افغانستان، به‌ویژه پناهگاه‌های گروه‌های تروریستی در افغانستان گفت‌وگو کند.

به‌نوشته‌ی این روزنامه، ایران نیز همانند پاکستان از حضور گروه‌های تروریستی مختلف در خاک افغانستان نگران است.